Kragerø - Perlen blant kystbyene
Gå tilbakeEpost til forfatterTips en venn!Utskriftsvennlig side

Leder: Søppel er et felles ansvar

17.11 2006 av Willy Nilsen

 

KragerøAvisa har i dag en artikkel om ulovlig søppeltøming i containere som er forbeholdt husholdninsavfall fra hyttene. Saken er tatt opp på lederplass.

 

Leder:

KragerøAvisa var med da en av containerne som er satt opp for husholdningsavfall fra hytter ble tømt på Nilsbukjerr i Sannidal. Vanligvis blir innholdet i disse containerne komprimert og dermed havner avfallet usortert på dynga.

Hovedproblemet er at det slett ikke er husholdningsavfall som dominerte i haugen, men absolutt alt annet som skal kastes! Noen av disse containerne må tømmes flere ganger i døgnet, og dette koster Kragerø kommune ca. en million kroner i året! Hvem som må betale til syvende og sist? Hver enkelt familie selvfølgelig, som får dette på toppen av renovasjonsavgiften. For slike avgifter skal være selvfinansierende. De som er lovlydige og leverer på Nilsbukjerr må altså betale regningen for miljøsynderne. Urettferdig? Selvfølgelig.

Nå ønsker Kragerø kommune og Kragerø Renovasjon og Containerservice en holdningsendring på dette området. Prisen for å bli kvitt søpla på en miljøvennlig og lovlig måte er på ingen måte avskrekkende. Og på Nilsbukjerr har vi et topp moderne sorteringsanlegg som sørger for gjenvinning til beste for miljøet.

Hva er det som får vanligvis lovlydige borgere til å sette fra seg madrasser, senger, jernskrap og komfyrer utenfor containerne? Tror de virkelig at dette er en riktig måte i bli kvitt avfallet på? Neppe. Men av bekvemmelighetshensyn velger mange å bryte reglene. Gratis er det også. At regningen blir et fellesansvar i neste omgang, er ikke så interessant der og da.

Vi er helt enige med avdelingsingeniør Jan Werner Kristensen i Kragerø kommune og Ole Jan Aatangen i Kragerø Renovasjon og Containerservice. Det må en holdningsendring til. Vi får bare håpe at det hjelper. Hvis ikke må det kanskje hardere lut til. Til nå er ikke overtredelse av reglene anmeldt. Vi får håpe at dette ikke blir nødvendig , men problemet er så omfattende at bør vurderes.

Den daglige søpla havner stort sett i den svarte søppelsekken. Noen er også flinke til å sortere ut kjøkkenavfall, plast, papir og metall. Og ved opprydding eller når man skal bli kvitt ekstra mye avfall, er Nilsbukjerr riktig adresse, ikke containerne for husholdningsavfall fra hyttene.

 

Si din mening her!

 

Tips en venn!

Kjenner du noen som også har interesse av å lese denne saken? Send et tips pr. e-post med skjemaet under. (Ingen informasjon lagres)

Til Navn:
Til epost:
Ditt navn:

 

Si din mening i denne saken!

Din mening:

Ditt navn:     

 

Av: OIaf Mathiassen , hytteeier og Kragerøfan !
Dato:Tirsdag 12. desember Kl: 19:02

I Kragerø som alle andre plasser er det noen som alltid forsøpler og gir blanke i alle gode forsett om å holde natur og omgivelser rene for forurensning osv. Det må nok sterkere lut til for å kunne lære alle å ta ansvar. Denne saken har mange sider og det er nok ulike meninger om det meste her og ! Det kan gå på både pris for tjenesten såvell som hvor man skal gjøre av avfallet i forhold til hvor man har hytta eller bopel. Uansett så er det den enkelte og hver og en av oss som må ta dette på allvor , selv om pris og plassering av mottak kan disuteres.
Kommunen og renovatøren har også et stort ansvar i denne saken og det kan i mange tilfelle se ut til at den som har pålagt oss renovasjonen ofte er noe korttenkt , for å si det mildt ! Kommunene , og det gjelder alle , er ikke kjent for å kunne tenke \"smidig og rasjonell\" handlig når det fattes vedtak i renovasjonssaker ! Det er noe med \"å gå i seg selv\" , utenkelig for kommunen , men kanskje noe de bør tenke litt på ?
Ønsker Kommunen og renovatøren en riktig God Jul og et Godt Nytt År idet jeg håper på forsatt \"fornuftige\" innspill og mindre avgifter på noe som kan gjøres bedre !

Av: meg
Dato:Lørdag 25. november Kl: 11:20

Jeg er helt enig med økonom og miljøbevisst, er det noen fra kommunen som kan svare på dette, hvorfor dere gjør det så vanskelig?

Av: Økonom og miljøbevisst
Dato:Lørdag 25. november Kl: 00:04

Endelig kommer dagen og de 5 papirsekkene kan settes ut, i øs pøs regnvær, de blir gjennomvåte, gode og tunge før Kragerø Renovasjon kommer å henter de....
Å hente papir kun en gang i måneden er latterlig, spesielt når det ikke engang blir tilbudt papirbeholdere! Tok kontakt med Kragerø Kommune umiddelbart da vi flyttet til Kragerø for et par år siden, samt kontaktet de også ifjor. Jeg prøvde å få tak i en avfallsbeholder for papir, men det var helt umulig. Hvem er det som har plass og lyst til å lagre papiravfall for en hel måned inne? Vi bodde i en annen by tidligere hvor papir ble hentet 1 gang pr uke, og vi sorterte absolutt alt. Etter vi flyttet til Kragerø har det blitt dårlig med sortering både av plast og papir dessverre, men lager nå en egen beholder vi kan ha ute for papir.
Kragerø Kommune bør dele ut avfallsbeholdere for papir til alle helårsboliger, som et positivt miljøtiltak! Da slipper de også å ha så mange containere rundt omkring som skaper så stor frustrasjon.

Det er vanskelig for både hyttefolk og andre innbyggere som ikke har bil å komme seg til Nilsbukjær. Vi kan ha en ukentlig miljøvogn som kommer til brygga f.eks hver torsdag kl 16-17. Alle kan komme og kaste skrotet sitt mot et gebyr. Det må da være en arbeidledig person med tilgang på en stor lastebil eller henger, som kunne tenke seg å tjene litt ekstra? Folk kaster mye som også kan brukes, så man kan jo drive med litt brukthandel ved siden av også.
Alle andre som skulle prøve å sette fra seg søppel et sted bør bli ilagt en skremmende høy bot. Oppdager du et søppelsvin bør du selvfølgelig få en belønning, så her kan det bli enda flere penger å tjene!

Kragerø Kommune bør tenke på hvorfor feil søppel ender i og utenfor containerne. Jeg tror faktisk de aller fleste ønsker å sortere og kaste søppelet eller skrotet sitt rett sted!

Av: Kragerøfolk er også hytteeiere
Dato:Torsdag 23. november Kl: 18:45

Det er faktisk viktig å minne om at det er ganske mange Kragerøfolk som er hytteeiere. Jeg tror vi bruker ordningen mindre enn vi egentlig burde.

Av: Joern Espolin Johnson
Dato:Tirsdag 21. november Kl: 21:10

Til Krageroe Renovasjon: Jeg har en plan! Vet dere hvordan dere kan gjoere gode penger og nesten alltid soerge for returlast hvis dere foerst er i byen? Hoer paa denne ideen, kanskje litt i overkant frekk, men det er mulig den er gjennomfoerbar (Leder i Krageroeavisa og alle andre blaaoyde maa slutte aa lese her): Sett opp en container godt skjermet bak KS bygget. Det er naert blokker, terrassehus, rekkehus osv der folk har liten lagringsplass og sikkert vil la seg friste til aa kaste det de ikke har bruk for. Hyttefolk finnes ikke der saa dette blir ren bonus.. Hvis kommunens utgifter (og deres inntekter) blir for store og det murres saa kan dere bare gaa ut aa legge skylden paa innbyggerene. Det vil sikkert gaa lang tid foer noen skjoenner hva som skjer!

Av: Hytteeier
Dato:Mandag 20. november Kl: 11:44

Det er jo sikkert hyttefolkene som har skylda. De betaler kun full renovasjonsavgift for hele året og kaster søppel i alle de 4 ukene de er her om sommeren.

Av: Reno
Dato:Søndag 19. november Kl: 20:34

Selvfølgelig skal vi kildesortere, men mest av miljøhensyn. Plast og papir hentes altfor sjelden, og plast blir den aller største mengden pga all matemballasjen. Så litt om regnskapet. 90 000kr pr mnd må bety ca to fulle stillinger ekstra. Her hjemme jobber jeg nå i ca en halv stilling med å skylle, brette og stappe melkekartonger og vaske plast, holde varmgang i hjemmekomposten, kjøre bort glass og metall, flate ut papp, pakke aviser, pante flasker, pakke brukte klær, puhh.. nå vet jeg hva innsatsen er verdt i kroner, for noen der ute.

Av: per hustoft
Dato:Lørdag 18. november Kl: 20:03

Altså, søppel er søppel. Det har alltid vært her og kommer alltid til å være her. Gjør som en eller annen gal politker foreslo for en del år tilbake, og fyll igjen blindtarmen (med søppel) sånn at vi kan bygge parkeringsplasser der i stedet. Slapp av folkens, søppelproblematikken er oppskrytt mener nå jeg

Av: kragerø boer.
Dato:Fredag 17. november Kl: 22:25

Det er litt ensidig og si at Kragerø folk kaster mye ikke husholding.Jeg har selv stått og sett at hyttefolk kommer med hele soveværelse gamle senger og madrasser,
knuse senga for og få den inn i container og batterier for solcelle bruk,olje dunker og div kjøkken utstyr.Så hyttefolket benytter seg de også,de er nok ikke bedre de heller.ALLE MÅ NOK SKJERPE SEG!

Av: meg
Dato:Fredag 17. november Kl: 12:52

søppel
Avfallssorterring i Kragerø er ikke lett, man må beholde søpla inne i flere uker før det er tid for å hente det. Hadde vi hatt prinsippet med 2 dunker hver, grønn og svart så ville gjenvinning vært mye lettere, og ikke minst man ville fått plass til mye mer. For oss som har liten leilighet er det ikke lett å finne plass til et sted å lagre alt sammen i noen uker frem til det er hente dag. Skal man gjøre noe med søppel i kragerø er dette stedet å begynne.samtlige andre kommuner rundt oss benytter dette systemet, hvorfor ikke vi?

Av: IHytteboer
Dato:Fredag 17. november Kl: 11:36

Kjære Søppelsvin !
Hva om å gå sammen med for eks. naboer for å bli kvitt alt det som hoper seg opp i kjeller og loft. Da blir ikke utgiftene så store - langt fra 1000 lapper og alle blir fornøyde.

Av: Sur!
Dato:Fredag 17. november Kl: 11:19

Jeg sorterer søpla og kjører til Nilsbukjerr når jeg har litt for mye. Det koster 100 kroner. Jeg synes det er billig. Og jeg blir sur når jeg leser at søppelsvin påfører kommunen store kostnader som i neste omgang må betales av blant andre meg! Heretter skal jeg jamen si ifra til de som står og fyller ulovlig søppel i containerne! Kanskje det blir slåsskamp, men det får stå sin prøve!

Av: Søplings
Dato:Fredag 17. november Kl: 11:15

Leser i KragerøAvisa at det kommer en ny ordning neste høst med muligheter for å tømme gratis på Nilsbukjerr noen ganger i året. Det er vel og bra, men jeg det er en holdningsendring som er det aller viktigste.

Av: Gratulerer!
Dato:Fredag 17. november Kl: 10:13

Rett sak i rett tid, og en bra leder. KragerøAvisa skal ha ros for å ta opp viktige saker i lokalsamfunnet. Tror nok at nåværende ordning kan bli bedre, men ansvaret er først og fremst hver enkelt innbyggers.

Av: Søppelsvin
Dato:Fredag 17. november Kl: 10:11

Ja, jeg er søppelsvin i den forstand at jeg hiver søppel i containerne selv om jeg ikke har noen hytte. Men når jeg har ekstra avfall hjemme har jeg ikke noe sted å gjøre av det. Det koster flere tusen kroner å få noen til å kjøre avfallet til Nilsbukjerr, for jeg har ikke bil.

Av: Bravo!
Dato:Fredag 17. november Kl: 10:09

Bra at noen tar tak i dette. Jeg kjente jo problemet, men ikke at det koster så mye for kommunen. Nå får jamen folk ta seg sammen.

Av: Bærøboer om sommeren
Dato:Fredag 17. november Kl: 09:22

Godt at dette blir tatt opp ! Vi har hytte i skjærgården og er avhengig av at vi får kastet vårt husholdninggsavfall når vi kommer til byen. Svært ofte er containeren (Barthebrygga) full av alt slags skrot som ikke har noe å gjøre i en slik container ! Likeledes blir "Matavfallboksen" bruk til bl.a. plast og annen søppel. Er en der når noen kommer med tilhengeren full og sier at denne er for husholdningsavfall fra hytter og båtturister så fra en bare beskjed om å passe sine egne saker !


 

Sett krageronett.no til din startside -

Redaktør Willy Nilsen 975 54 460 | Annonseansvarlig Markedsavdelingen 928 90 755
Teknisk ansvarlig ThinkWeb | webmaster@thinkweb.no
2005 © Kragerø Avisa AS