Kragerø - Perlen blant kystbyene
Gå tilbakeEpost til forfatterTips en venn!Utskriftsvennlig side

Vilde Malene 12: Ny ferje bare for turister?

27.11 2005 av Willy Nilsen

 

Saken er oppdatert: Det blir folksomt på Skåtøy skole når det i morgen trommes sammen til møte om øyskolene. En av mange som har safgt sin mening på nettet er 12 år gamle Vilde Malene.
Hun spør blant anet om den nye ferja er kjøpt inn kun for turister.

 

Hun tar også et oppgjør med en anonym påstand på nettet om at det står dårlig til med skrive- og leseferdighetene i øydistriktet. Her er hennes innlegg:"Du mener liksom at hvis våre skoler blir nedlagt og vi kommer til byen, så vil vi liksom få slutt på disse skrivevanskene da??! nei, vet du hva, det er bare tull og tøys. De som går på ungdomskolen i dag som har gått på Tåtøy skole, har faktisk fått sinnsykt mange femere og seksere i forskjellige fag og prøver, og det vet jeg, for de er faktisk mine bestevenner..! Du kan gå og spørre de selv! Du lærer like mye på skolen vår som på Kragerø og alle de andre skolene, og da skjønner vi ikke hvorfor politikerne vil bytte bort Tåtøy og Skåtøy skoler med småpenger... For eks: hva skulle de med den stooore flotte ferga "Kragerø", når vi hadde to ferger fra før? Jo det skal jeg si deg, de tenkte ikke på hvor mange penger den kosta og at den skulle ta mange av skolepengene, men de tenkte på turistene! Denne byen kommer til å bli en by for turister til slutt. Mange her på Tåtøy snakker om å flytte, for dere ødelegger en stor del av miljøet vårt..! Takk for jule presangen vår da..! Dette skal vi huske på..."


Bruk muligheten til å skrive din mening om skolesaken her på nettet.

Alle som vil kjempe for øyskolene på Tåtøy og Skåtøy må merke seg datoen 28. november. Tidspunktet er kl. 17.30 og stedet er Skåtøy skole. Det står en sak på dagsorden: Opprettholdelse av øyskolene.


Hvis det går slik de tre partiene
ønsker, må Tåtøy-elevene til
byen fra neste skoleår. Skåtøy følger
etter fra året etter. 


Forslaget om ny skolestruktur går ut på å slå sammen Skarbo og Årø skoler til en ny skole på Helle. Dette skal skje fra skoleåret 2007-2008.  Kalstad skole blir opprettholdt som nå.  Det eneste punktet det er uenighet om, er fremtiden for Kragerø barneskole. Mens Høyre vil ha en barneskole på Kragerøhalvøya plassert på Kalstad, ønsker KrF og Arbeiderpartiet å satse på en 1-10 skole på Feierheia. Det er full enighet om å ruste opp ungdomsskolebygget. 
Sannidal ungdomsskole og Sannidal skole skal opprettholdes som i dag, og det samme gjelder Levangsheia skole. 
Når det gjelder Tåtøy skole vil skolen i følge forslaget bli lagt ned allerede fra neste skoleår. Elevene kan enten gå på skole i byen eller på Levangsheia. På Skåtøy skjer nedleggelsen fra skoleåret 2007-2008. Også Skåtøy-elevene kan velge mellom Levangsheia og skolen i byen.
De tre partiene er enige om å be rådmannen om å legge frem et forslag til romprogram for skolen på Feierheia (sentrum) i samarbeid med en prosjektgruppe. 
Et hovedpoeng for de tre partiene er at innsparte midler skal brukes for å øke kvaliteten i skolen, herunder faglig standard, trygghet, trivsel, det sosiale og vedlikehold av bygninger.

Dette forslaget innebærer også et brudd mellom Arbeiderpartiet og SV i skolepolitikken.  SV ville ikke støtte utspillet fra Arbeiderpartiet, som har søkt nye partnere i det politiske miljøet.

Denne saken oppdateres!

Si din mening her om skolestrukturen, og forslaget fra Ap, Høyre og KrF.  Er det riktig å ofre Tåtøy og Skåtøy skoler for å kunne satse mer på de andre skolene? Har du andre forslag?

 

Si din mening her!

 

Tips en venn!

Kjenner du noen som også har interesse av å lese denne saken? Send et tips pr. e-post med skjemaet under. (Ingen informasjon lagres)

Til Navn:
Til epost:
Ditt navn:

 

Si din mening i denne saken!

Din mening:

Ditt navn:     

 

Av: goggle
Dato:Tirsdag 26. juni Kl: 11:32

Grande sito!! http://www.compleannomd82.info/goggle

Av: lei av dere
Dato:Fredag 27. januar Kl: 07:24

ja nå sakl det bli 1 til 10 skole hemm greit nåk nå vil hvi slene pennen ned å si de vi har i gjete :( hvi sliter med gverdagen å tenk på mammane å pappane di som drar 6 å 7 så skal vi kome os på skolen ferje ja 5 år er di minse tenk på det du vi må pase på di minste hletiden fram å til bake mammane må kanse hvære med å skåtøy og tåtøy er ned lakt nå hopper dere er for nåyde nå ass hæ hvis du hade site her ute på våre øyer å kunne ikke ha gjot noe hels bare site å skrive her i mane år dere skrev uner på ertesaken men du erter ås hvet år vi vil bare hadet som hvi harde stakas di lærene som mister jobben sin da kan se du liker du å sitte i styre ? hæ du hade blit lei deg hvist du hade bistet jobben din eller hva

Av: Vilde Malene 12 år ved Tåtøyskole..
Dato:Tirsdag 24. januar Kl: 12:37

Jeg mener erligtalt..! Hva skal vi med den ferja hvis tåtøy og skåtøy skoler blir lagt ned? Mange mennesker kommer sikkert til og flytte og da blir det da bare turistene som bruker den uansett!=( Hvorfor ofre skolene for en stoooor ferje som bare turisten kan bruke og ikke fastboende??! Det er så respektløst! vi på øyene trenger og bli hørt og sett! vi er akkurat som mange andre mennesker og har følelser! Jeg unner absolutt alle de andre vennene mine fra 1. klasse og oppover og få akkurat den samme opplæringa som meg om de vil det! Og komme til en ny skole blir tøft for alle her.. Vi vet ikke hvordan det er. Her på tåtøy kjenner alle hverandre og en trygge. Jeg sier ikke at det ikke er sånn i byen, men her er nesten alle i familie og alle er bestevenner.
Jeg har noen venner i byen og de kjenner ikke alle etter som jeg har hørt fra dem så kjenner de klassen og kanskje noen utenom klassen sin også, men ikke så mange som de er på skolen. SKJERP DERE DA, POLITIKERE!!

Av: Turid og frida 11
Dato:Lørdag 21. januar Kl: 19:32

Det er så dumt at tåtøy skal legges ned!!!
tenk så mye tryggere det er for første klassinger som får gå på tåtøy istedet for i byen!!! noen enkelte gjør livet så vanskelig! (spesielt noen politikere!)

Av: en god ven av vilde malene
Dato:Tirsdag 10. januar Kl: 13:06

jeg er en god ven av vilde malene jeg er eni med at komunen lagde en ferie til turistene

Av: øya vel!!!!
Dato:Lørdag 10. desember Kl: 22:21

Syntea du det er bedre å håne folk med "FYAJAVMED"det er like ille det.Nei poenget er KOMMUNEN har råd til det den vill, men det står kun om velvilje derifra.Vi betaler eiendomskatt til kommunen ,det går ann å bruke disse pengene på våre skoler noe burde vi få igjend. Du som ikke har vokst opp på en øy kan ikke uttale deg hvordan det føles å bli trakasert,når det gjeller skolenedleggelse to ganger hvert år. Nå har det seg sånn at kommunen har fått mere midler i år til velferd ..... SKOLE må vel sies å være det ,eller gjeller det bare bykjernen?....Idealsamfunnet skal også blomstre i skjæra

Av: Hei Stian!
Dato:Lørdag 10. desember Kl: 20:30

Joda, fint og flott at du vil skåne de små mot å gå helt fra ytterdøra og til bussen! Fysjavmeg.. Poenget, kjære Stian, er at Kragerø kommune rett og slett IKKE HAR RÅD til å opprettholde skolene! Jeg kan ikke fatte og begripe at folk ikke klarer å forstå det. Hadde kommunen fått store nok bevilgninger fra stortinget, så hadde det ikke vært noe problem. Men nå har det seg faktisk sånn at det får de ikke!

Og.. Hva slags hensikt har det å kalle folk idioter?

Av: Stian vel?
Dato:Lørdag 10. desember Kl: 01:00

Der ser vi det sanne AP. sier noe, gjør noe HELT annet.
Jeg bor riktignok ikke i kragerø så jeg blir ikke påvirket selv.
Men blir selvfølgelig påvirket på noen måter. som om at AP skal begynne og ødelegge for de små tilogmed, er det ikke nok med at de ødelegger for pensjonistene da?
Lurer på hva de egentelig driver med de politikerene jeg.
tenk og måtte synke så dypt at dem må legge ned en skole da.
AP er en gjeng umoralske folk
Egoistiske idioter!.

Av: Lotta
Dato:Fredag 9. desember Kl: 23:59

dette blir for teit, nå må dere ta dere sammen! dere er jo ikke til og stole på! blir lei meg over og bo her når jeg ser at dere tråkker sånn på oss! di er små og fortjener skolene nerme hjemmene deres! uansett kommer dere bare til og tape på det! dere er rett og slett ubrukelige! ser ikke poenget! *skuffet*

Av: bestemor til fire
Dato:Mandag 5. desember Kl: 13:04

Nei det er ikke riktig å ofre øyskolene fremfor nybygg bysiden.Nå må AP kunne ha to ting i hode samtidig ikke hoppe etter Høyere i et og alt.AP skal være et solidarisk parti, klarerde det i skolepolitikken,nei.Vii utkanten er ikke så viktige,bare dere får det som dere vil er det ok.Solidariteten til AP går hånd i hånd med Høyere og KRF. NÅ skal det sies at ikke alle i KRF er enige inedleggelse av øyskolene,og det setter vi utrolig pris på,stå på få med dere alle for et levedyktig øyrike. Nå har det seg slik,at vi som lever på øyene liker å være bofaste. Vi vill ikke leve som et nomade folk, flytte etter som kommunen finner det forgodt å legge ned grendeskolene.Det er ikke plass til alle oss på torvelt

Av: EN bestefar
Dato:Mandag 5. desember Kl: 11:59

Kjære AP hvor har det blitt av solidariteten deres? Er den den blåst helt bort når det gjeller oss på øyene,det går vel ann å bruke litt sunn fonuftpå oss også ikke bare på byskolene.Nå har vi kjempet i mange år la oss få noen vile årsom dere lovet oss.

Av: En bestemor
Dato:Mandag 5. desember Kl: 11:42

Når det gjalt kommunevalget hadde APkun skole og atter skole på programmet.Alt skulle bli så mye bedre med dere.Dumme som vi var stemte vi på dere,men det var kun makten
dere var ute etter.For nedleggelse av skolen hadde
dere i bakhode,men dere var kloke nok til å tie om det.Det er ikke for sent å snu...... Bruk hode for en gang skyll. hilsen en bestemor på Tåtøy

Av: nick
Dato:Mandag 5. desember Kl: 02:30

Til deg, Henry Isnes:
Du sier du ikke har respekt for de som ikke legger ut navnet sitt her. Hvorfor går det utelukkende til de som har en annen mening enn deg i saken? Hvorfor ber du ikke de anonyme som sier "GO TÅTØY!" om å komme med sitt fulle navn? Nei, alvorlig talt.. Det blir for dumt å si at noen skal komme med navnet sitt, og andre ikke. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men du er helt sikkert for gammel til å forstå begrepet med et kallenavn, et såkalt nickname, på internett.

Av: Gunn M Skauen
Dato:Fredag 2. desember Kl: 02:00

Onsdag 24 november 2004 ( Jada,datoen er riktig),tok vi på Tåtøy elevene her ute ut av skolen i frustrasjon og protest. Denne aksjonen ble fra kommunens hold (og til dels også rådman)vist å være ulovlig... HVORFOR? Fordi vi kalte det "hjemmeundervisning". Hadde vi derimot kalt det for "friundervisning" hadde det vært helt lovlig.
Vi fikk den gang et Sendebud Fra Arbeiderpartiet.. Budet lød som følger ; BARNA INN I SKOLEN IGJEN = SKOLEN STÅR!!! i allefall ut perioden.. Ja,ok tenkte vi.. det var da i allefall NOE..
Men når selv ikke egene AP medlemer og representanter i kommunestyret kan stole på partie sitt, Hvem kan egentlig stole på dem da?????

Av: nøktern
Dato:Torsdag 1. desember Kl: 20:38

Hentet fra Ap`s programm 2005-2009 ang Kystpolitikk:
Ap vil:gjennomføre en satsing på småsamfunn i områder med stor nedgang i folketallet og stor avstand til sentre....

Av: T.J.
Dato:Torsdag 1. desember Kl: 20:36

for at politikere nå skal bli tatt på alvor, burde de legge frem et riktig og korekt regnestykke. og.... sørge for at alle barna får en trygg skolevei, en skole som er gjort klar for nye 70 elever(på 2år) bruk fakta og riktige opplysninger.. ploitikere TØR ikke legge fakta på bordet,vi som har kjempet i flere år har sett hvor mange rare tall som blir lagt frem. OG ALLE BLIR SLÅTT I HEL HVER GANG..

Av: skp
Dato:Torsdag 1. desember Kl: 17:43

Blikra mener og folk bør gå i fakkeltog for skolesatsingen!?Ap er tydligvis ikke fornøyd med og latterligjøre velgerne;enkelte går og løs på seg selv!Stell istand det toget da Blikra!Ellers er det lite konkrete økonomiske fakta i denne saken?Synes det er like døvt som en amerikansk valgkamp-coca cola,coca cola...

Av: Mamma til 2
Dato:Torsdag 1. desember Kl: 16:33

Til dagens oppslag i Kv fra Jone Blikra:
Du sier at Kragerø Kommune skal satse 100 MILLIONER på skolestrukturen i kommunen. Si meg da en ting: HVORFOR I ALL VERDEN ER DET SÅ VIKTIG Å SPARE 3 MILLIONER PÅ Å LEGGE NED TÅTØY OG SKÅTØY SKOLER DA????!!!! I den store helheten kan jeg ikke se at dere ikke kan prioritere at våre barn i skjærgården kan få beholde sin skole på øyene. Og en liten opplysning: Tåtøy Skole er den eneste skolen i kommunen som har STIGENDE barnetall!!

Av: FRIDA
Dato:Onsdag 30. november Kl: 19:00

jeg er enig med malene!!....Hva skulle dere med den stooore nye ''kragerø'' ferja når vi har 2 andre ferjer!?!?! INGEN kan stole på politikere!!

Av: Frida
Dato:Onsdag 30. november Kl: 18:54

hold det dere lover politikere!!

Av: Anniken 13 år
Dato:Onsdag 30. november Kl: 18:05

Politikere er ikke til å stole på, og det er så skuffende!

Av: øyboer
Dato:Mandag 28. november Kl: 12:16

For mange år siden gikk jeg 7 år på øyskole.DAjeg begynte på skole i byen var jeg veldig spent på hva jeg kunne iforhold til by elever.Overraskelsen var stor da det viste seg at øyelevene lå fult på høyde å vel sådet.Vi skal beholde skolene våre å huske dere som vil legge dem ned.

Av: Vilde Malene 12år
Dato:Søndag 27. november Kl: 11:52

til lallis..
Du mener liksom at hvis våre skoler blir nedlagt og vi kommer til byen, så vil vi liksom få slutt på disse skrivevanskene da??! nei, vet du hva, det er bare tull og tøys. De som går på ungdomskolen i dag som har gått på Tåtøy skole, har faktsik fått sinnsykt mange femere og seksere i forskjellige fag og prøver, og det vet jeg, for de er faktisk mine bestevenner..! Du kan gå og spør de selv. Du lærer like mye på skolen vår som på Kragerø og alle de andre skolene, og da skjønner vi ikke hvorfor politikerene vil bytte bort Tåtøy og Skåtøy skoler med småpenger... For eks: hva skulle de med den stooore flotte ferga "Kragerø", når vi hadde to ferger fra før? Jo det skal jeg si deg, de tenkte ikke på hvor mange penger den kosta og at den skulle ta mange av skole pengene, men de tenkte på turistene! Denne byen kommer til og bli en by for turister til slutt. Mange her på Tåtøy snakker om og flytte, for dere ødelegger en stor del av miljøet vårt..! Takk for jule presangen vår da..! Dette skal vi huske på...

Av: Vilde Malene 12år
Dato:Søndag 27. november Kl: 11:49

til lallis..
Du mener liksom at hvis våre skoler blir nedlagt og vi kommer til byen, så vil vi liksom få slutt på disse skrivevanskene da??! nei, vet du hva, det er bare tull og tøys. De som går på ungdomskolen i dag som har gått på Tåtøy skole, har faktsik fått sinnsykt mange femere og seksere i forskjellige prøver, og det vet jeg, for de er faktisk mine bestevenner..! Du kan gå og spør de selv. Du lærer like mye på skolen vår som på Kragerø og alle de andre skolene, og da skjønner ikke hvorfor politikerene vil bytte bort Tåtøy og Skåtøy skoler med småpenger... For eks: hva skulle de med den stooore flotte ferga "Kragerø", når vi hadde to ferger fra før? Jo det skal jeg si deg, de tenkte ikke på hvor mange penger den kosta og at den skulle ta mange av skole pengene, men de tenkte på turistene! Denne byen kommer til og bli en by for turister til slutt. Mange her på Tåtøy snakker om og flytte, for dere ødelegger en stor del av miljøet vårt..! Takk for jule presangen vår da..! Dette skal vi huske på...

Av: Henry Isnes
Dato:Lørdag 26. november Kl: 16:02

Til lallis.

Jeg har gjennom alle år som lokal og fylkespolitiker hatt og har liten eller ingen respekt for forståsegpåere som står frem gjennom avisinnlegg og kommentarer uten sitt hele navn.
Derfor våger jeg og karaterisere dine kommentarer som langt under dem som skriver sine meninger, selv om skrivefeil forekommer.
Hilsen fra en som alltid har hatt ryggerad til og stå frem med fullt navn i alle fora.

Hilsen Henry Isnes

Av: NORA 9ÅR
Dato:Lørdag 26. november Kl: 11:20

HVORFOR MÅ DERE LEGGE NED SKOLEN VÅR OG SKÅTØY SIN SKOLE?MÅ DERE LEGGE
NED NOEN SKOLER,NÅ MÅ NOEN GÅ PÅ BYN SKOLE OG NOEN MÅ GÅ PÅ KALSTAD SKOLE.JEG SYNTES DET ER DOMT AT BROREN MIN PÅ 5 ÅR SKAL BEGYNNE I BYN.JEG SYNTES AT HAN FÅR LÅV TIL OG GÅ PÅ TÅTØY IVARTFAL 2 ÅR.

Av: Karl-Einar Westhrin
Dato:Fredag 25. november Kl: 11:51

Jeg velger å tro at politikerene tør å stå for sine meninger, de velger nok ikke å være anonyme. Men i denne saken er det kanskje enkelte som skulle ønske at de var litt mer usynlige. Det kan virke som enkelte av dem ikke ville bestå en eksamen i sosial inteligens...

Av: øyboer
Dato:Fredag 25. november Kl: 09:00

Lallis er muligens en politiker uten vanelig gangsyn.

Av: Willy Nilsen
Dato:Fredag 25. november Kl: 08:20

Engasjementet er enormt, også utenfor Kragerø. Over 160 innlegg vitner om at folk er opptatt av fremtidens skolestruktur. Rent politisk er dette en skivebom av Arbeiderpartiet. Man behandler ikke lokalbefolkningen og velgere på en slik måte. Det har faktisk med folkeskikk å gjøre. Alle skjønner at man ikke kan drive skole uten barn, men det er jo nettopp dette tidligere politiske vedtak er tuftet på. Jeg tror ikke dette forslaget får flertall i kommunestyret, og det kommer nok klare signaler før formannskapets møte 6. desember.

Av: Karl-Einar Westhrin
Dato:Fredag 25. november Kl: 06:35

Jo mer jeg leser om denne saken jo mer frustrert blir jeg, kan ikke skjønne annet enn at APs talskvinne i denne saken må være innhabil. Mette Ofstad sitter som koordinator på skolekontoret leder AP i Kragerø og ganske mange andre possisjoner. Har jo både sett og hørt i mange andre saker i kommunen at folk har blitt erklært innhabile uten att de etter mitt skjønn har vært i nærheten av tillsvarende possisjoner som Ofstad besitter i denne saken. Møt opp på Skåtøy 28 alle som vil ha en skjæregård som er levedyktig i mer enn 2mndr i året...

Av: Karl -Einar Westhrin.
Dato:Fredag 25. november Kl: 06:26

Til Lallis, Aner ikke hvem du er men, når du velger å sjikanere folk offentlig syns jeg du også burde ha mot nok til å gå ut med fullt navn.
De siste dagene har vi hørt lederen i Høyre fortellen om sine lese og skrive problemer, vi vet også at Kongen har gått ut med det samme. Og Bondevik gikk jo ut med ett manifest mot mobbing. Vis mot stå fram...

Av: Karl-Einar Westhrin
Dato:Fredag 25. november Kl: 06:19

Jo mer jeg leser om denne saken jo mer frustrert blir jeg, kan ikke skjønne annet enn at APs talskvinne i denne saken må være innhabil. Mette Ofstad sitter som koordinator på skolekontoret leder AP i Kragerø og ganske mange andre possisjoner. Har jo både sett og hørt i mange andre saker i kommunen at folk har blitt erklært innhabile uten att de etter mitt skjønn har vært i nærheten av tillsvarende possisjoner som Ofstad besitter i denne saken. Møt opp på Skåtøy 28 alle som vil ha en skjæregård som er levedyktig i mer enn 2mndr i året...

Av: Forbanna
Dato:Fredag 25. november Kl: 01:38

svar til Lallis..

ang grammatikken.. det finnes faktisk de med lese og skrivevansker. Dette burde du (dersom du er voksen) vite. dette har ikke noe med hva slags skole du går på... Mener du å påstå at det på store skoler ikke finnes barn mad lese og skrivevansker... Forskjellen på store og små skoler i den sammenheng er at på små skolene har lærerne tid til å følge opp slike problemer,og de blir lettere tatt tak i,nettopp fordi elev antallet ikke er så stort..
Ærlig talt altså,dette er å trø på enkeltbarns problemer....

Av: lallis
Dato:Fredag 25. november Kl: 00:49

Altså. Bare ved å se på hvordan de som representerer Tåtøy skriver i innleggene her, så er det jo milevis med grammatiske feil. Hvordan i all verden kan dere si at skolen fungerer bra da? Når bortimot samtlige elever ikke presterer å skrive korrekt. Nei, vet du hva.. Få opp lærerstanden og materiellet i de større skolene, så blir det et gjennomsnittlig bedre resultat.

Av: observatør
Dato:Torsdag 24. november Kl: 20:58

Det kan vel være bra om hun kan holde seg til politikk å ikke blande seg opp i allverdens ting.

Av: øyboer
Dato:Torsdag 24. november Kl: 18:36

Kjempe bra hvis Nina kommer tilbake i politikken

Av: petter
Dato:Torsdag 24. november Kl: 17:57

hei politikere hvorfor hvil dere lege ned tåtøy og skåtøy skole . hvorfor kan der ikke bruke resusene der det trenks...!!!

Av: enig med mathias..!
Dato:Torsdag 24. november Kl: 17:20

mathias skauen isaksen, du har helt riktig.:! hvorfor truer dere med og legge ned tåtøy?

Av: mathias skauen isaksen
Dato:Torsdag 24. november Kl: 17:17

hvorfor truer dere skolen tåtøy slutt og

Av: Elev på Tåtøy skole.
Dato:Torsdag 24. november Kl: 17:14

Jeg har gått på Tåtøy skole i 6 år, og jeg har faktsik lært mye, en av tingene er og love det man holder..! Kanskje dere politikere skulle gått på Tåtøy skole og læret litt? Høre på hva vi har og si!
Hvorfor skal Tåtøy skole byttes bort med små ting, som blyant,viskelær og bøker??! Den er faktsik mye mer verdt enn det..! Den er en av de viktigste dele i miljøet..! Men tenker dere på det?!?! NEI..!
Fin hobby dere har funnet dere.. Legge ned andre skoler og hvis dere holder på sånn, kommer dere nok en gang og gjøre Kragerø til en fiasko..! Tåtøy og Skåtøy skoler er faktsik med på og gjøre Kragerø til et fantastik sted..

Av: Elev på Tåtøy skole.
Dato:Torsdag 24. november Kl: 17:13

Jeg har gått på Tåtøy skole i 6 år, og jeg har faktsik lært mye, en av tingene er og love det man holder..! Kanskje dere politikere skulle gått på Tåtøy skole og lære litt? Høre på hva vi har og si!
Hvorfor skal Tåtøy skole byttes bort med små ting, som blyat,viskelær og bøker??! Den er faktsik mye mer verdt enn det..! Den er en av de viktigste dele i miljøet..! Men tenker dere på det?!?! NEI..!
Fin hobby dere har funnet dere.. Legge ned andre skoler og hvis dere holder på sånn, kommer dere nok en gang og gjøre Kragerø til en fiasko..! Tåtøy og Skåtøy skoler er faktsik med på og gjøre Kragerø til et fantastik sted..

Av: forbannet.
Dato:Torsdag 24. november Kl: 12:21

De politikerne som siier idag er ikke kompetente til å få noe mer innhold i de andre skolene selv om de legger ned alt av små skoler.Finn dere noe annet å gjøre.

Av: Rafael
Dato:Torsdag 24. november Kl: 10:51

Mette Ofstad sier at vi ikke har fått en krone ekstra til skole!!- Du må lese Pressemelding Nr.:082-05 som kom fra UFD 10. november i år - her omtales de ekstra millionene som Kragerø kommune har fått som frie midler, disse midlene skal sikre kunnskapsløftet ... og er ikke det skolen. Det er ikke en krevende oppgave i teksttolkning å forstå det!

Av: -------------------------------------
Dato:Torsdag 24. november Kl: 09:17

Vi kan være så sinte, skuffet, frustrerte, eitrandes, forb.....,lei oss som vi bare greier.......hjelper det? Politikernes løfter er like fagre og varende som en døgnsommerfugl! Skolekampen har blitt en kronisk omgangsyke! Politikerne spyr ut løfter og velgerne føler seg et øyblikk godt i varetatt, men det går ikke lenge før politikerne spyr på nytt....det er da galla som kommer i stooore mengder....

Av: \"Eitrandes\"
Dato:Onsdag 23. november Kl: 22:17

Til "ny ap velger".! Er enig med deg vedr. ap i Kragerø , de driver for tiden like kaotisk og useriøs politikk som frp er kjent for , så det kan være det samme hvem av dem du gir din stemme ! Og nå har de begynt å lage omlett også (uttalelse fra formanskapsmøte) og i den sammenheng vil jeg herved be dem OM Å HOLDE SEG MED EGG SJØL !!
Det er heldigvis en i ap troppen som står for sine egene og resten av partiet sine ord , nemlig H. Isnes
Kan forøvrig forstå at du har det synet du har på saken , det er selfølgelig fordi du mest sansynelig ikke rammes av forslaget ?

Av: Frittgående høne
Dato:Onsdag 23. november Kl: 22:14

Eikelandomelett; Det må ha gått Eikeland hus forbi at vi her ute på øyene ikke er veldig opptatt av omelett, men om det kommer kylling tel gards.Det er vel satsing på kylling vi må ha, ikke knusing av de stakkars egga vi har? Ruging, ja - omelett - nei!!

Av: Ny AP-velger
Dato:Onsdag 23. november Kl: 15:53

Har i alle år stemt FRP men nå er det nok slutt. Blir nok AP neste gang, på grunn av at de anvarlige partiene går sammen, og kutter ut
disse små skolene. Sorry Ellef, her burde du vært våken og blitt med toget.

Av: Gro
Dato:Onsdag 23. november Kl: 11:11

Tenker på forslaget som Høyre, AP og KRF har kommet med. De vil gi alle en bedre skole, det er i seg selv en super tanke. Men slik jeg ser det pr dags dato så er det ikke noe bedre skoletilbud til øysolebarna på fastlandet. Og i o m Levang og Kragerø skole skal helrnoveres så blir våre barn tilbydt en byggeplass til skoleområde de neste årene. Det kaller jeg en nedgradering av det tilbudet vi har i dag. Hvorfor kan ikke Arbeiderpartiet stå for det de lovet 12 mai og bruke tid og krefter på å få frem et flott skolesenter. Så holder de det de lovte og fremtidsskolen kan bli et godt tilbud for Kragerø. Slik forslaget er i dag vil barna bli utsatt for uro og støy i byggeperioden, det vil kanskje bli trangt. Ungdomskoleelvene blir flyttet rundt, i verste fall blir det en brakkeløsning?
Visst dere snakker om et godt skoletilbud så gi oss det. Det våre barn blir tilbudt nå, er det ikke noe tilbud i det hele tatt! Jeg er ønsker en troverdig og helhetlig løsning.

Av: tåtøy
Dato:Onsdag 23. november Kl: 07:28

hei hver snille mot oss ps. dere juger

Av: Gunn
Dato:Onsdag 23. november Kl: 00:06

Satt her å tenkte på at jeg må få skrevet noe... Men nå er jeg inne i den fasen hvor jeg tror politikerne ikke en gang ofrer denne siden ett blikk en gang... Har kommet så utrolig mye bra inn her,at jeg finner ikke noe poeng i å skrive mine synspunkter lenger.. de ligger alle på siden her,sitert av mange av oss... Og de har kommet frem så utrolig bra!!
Fytti rakker`n,jeg er så STOLT av å være øyboer! Her snakker vi virkelig om samhold og solidaritet.. Lært mye om det på "den røde øy" opp i mellom.
Siterer en strofe fra en gammel slager av en arbeider parti sang ;
Vi har gått under faner og flagg,på en lang vei fra natt i mot dag. Hån og spott har vi tålt,men vår styrke blir målt.Var vi sterkest vi kjempet i lag!!
Du skal synge,men aldri i moll! Du skal kjempe ,men aldri med vold!Tusner støtter vår sak,så vær stolt og stå rak!
TA HVERANDRE I HANDA OG HOLD!!!!

Ps: takk "onkel" Henry for din kamp for Tåtøy og resten av skjærgården!

Av: Tanya M.R
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 22:25

Kjære Erling..du,jeg må bare spørre deg om en ting: har ikke din mor lært deg å stå for det du sier? Neida,"det er ikke lett å være politiker, og gjøre alle parter tilfreds,man må ofre noe",og så videre og så videre.NÅ GIDDER VI IKKE HØRE PÅ TULLSNAKKET DITT MER! Jeg husker så godt jeg var i et debattmøte på tåtøy skole for en stund siden, og la inn et innlegg mot deg og vår kjære Fru Ofstad,og husker jeg riktig, kom du til meg etter møtet og tok meg i handen og æret meg for at jeg var så flink?!! du satt så fint på stolen din og nikket, var så enig med oss øybeboere, og prøvde å bære gullkrona hele kvelden. men NEIDA,du skuffer NOK EN GANG folket ditt! jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor kragerøs innbyggere valgte deg som ordfører? en ordfører skal være pålitelig mot folket sitt, gjøre det beste for folket sitt, høre på folkets meninger, og STÅ FOR SINE ORD!som i tv-reklamen, nei DET har vi IKKE sett! Dere uttrykker jo at Tåtøy skole er så dårlig, at nedleggelsen kan jo ikke gjøre stor skade?! det er en STOR KRENKELSE mot oss eldre ungdommer som har gått på Tåtøy skole! Jeg har selv gått på Tåtøy i 7 år,og fått flere toppkarakterer gjennom ung.skolen og vgs,så ikke kom her og PRØV å si engang, at tåtøy skole ikke gir bra nok grunnlag! Skal sant sier,så burde dere heller sendt noen av de bybarna deres til skolen her på tåtøy,for litt ORDENTLIG GRUNNLAG, det trenger de!!

Av: Karl Einar Westhrin
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 22:05

Etter å ha lest Geir H Eikelands uttalelse i formannskapet i dag føler jeg behov for å lufte tanker om knuste egg og omelett.
Kragerø APs kuvending i fra kommunestyrets maimøte i år til i dag er ett direkte SVIK mot øysamfunnet. Jeg personlig liker ikke overstyring av lokalpolitikk fra regjering og storting men, her hadde det virkelig vært på sin plass med øremerka middler i stedet for frie overførte midler. Det er det jo for seint å gjøre noe med nå. Men det er jo mange måter å lage omelett på. Når menesker som har vokst opp i øysamfunnet, ikke ser behovet for skole som en viktig forutsetning for fast bosetting må det allerede ha blitt omelett hos Eikeland uten å gå veien om høns og egg. Velkommen til ferieøyene Skåtøy og Tåtøy Eikeland.

Av: En som har lært mye på Tåtøy skole!!!
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 21:39

Far til tre


Det er en side ved denne saken som ikke er berørt, så langt jeg kan se. Hvordan står det til med kunnskapene for elevene på øyskolene sammenlignet med de som går på større skoler? Kan noen svare? Skjønner godt at folk vil beholde skolene sine, men det er jo ungenes framtid som er viktigst


Jeg har gått på Tåtøy Skole i 7 år og jeg begynte akkurat på ungdomskolen! Og jeg har lært utrolig mye de årene jeg har gått på Tåtøy skole!! Jeg har fått både en 6 og mange 5ere i mange fag! Og det må vel bety at jeg har lært mye på Tåtøy skole!!! Eller??! Mange av mine venner som også har gått på Tåtøy skole har fått de samme karakterene!!Så jeg tror ikke det kan være så mye forskjell på en øyskole som en stor skole..! Har jeg svart på spørsmålet ditt eller???

Av: Skuffet
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 21:29

Godt å se at det i all fall er EN i AP som har ryggrad,og som står for løftene han var med å gav FØR valget !! TUSEN TAKK Henry !!!!

Av: Godt voksen
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 21:23

At det skal være så sinnsykt vansklig å forstå,at dette IKKE berører "bare" skolene her ute !! Politikerne raserer jo et helt samfunn !!! Skolen er jo knutepunktet og samlingsted for det meste som skjer, og DET ER IKKE LITE !!!Tar dere skolen så tar dere hele grunnlaget for å bo her !!!
Ingen tilflytting blir heller aktuell når skolene går.Så hvem som skal benytte den NYE ferja etter vert, skal bli spennende å se ? Det blir vel turistene det.To,tre mnd. om sommeren, for ellers er det ikke noe behov lenger.Vi fastboende er visst bare i veien, og til bry...Sunnt bondevett og fornuft har gått av moten. Det er kun pengene som rår. Skolebyggene er kanskje tenkt til turisme etter vert de også ???? Tenker dere overhodet på barna,dere som tar sånne fatale beslutninger ??Og forstår dere konsekvensene ??? Unnskyld meg,jeg bare spør????

Av: Øyboer
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 21:09

Ja dette ser jo ut til å være spikeren i kista, det er jo trist! Men en ting er sikkert "Vi øyfolk er ikke helt som andre, så vi gir oss ikke i første, andre eller tredje sving!" Vi står på og vi står sammen! Det er godt å vite at det er mange som støtter oss!

Av: Henry Isnes.
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 19:38

Tåtøy og Skåtøy skoles elever og foreldre/lærere.

Så er vi igang igjen, med brutte løfter overfor øyskolene.
Undertegnede stod mitt oppe idet da foreldre ved Tåtøy skole tok sine elever ut av skolen.
Etter møte mellom SV og AP ble det vedtatt at skolestrukturen skulle ligge fast ut valgperioden - dette var noe jeg tok med meg til foreldre og elever ved Tåtøy skole denne dagen.
Jeg følte glede når på jeg vegne av mitt parti kunne fremlegge en trygghet for at skolestrukturen skulle ligge fast ut denne valgperioden.
Jeg føler ikke den samme glede i dag når jeg skriver ned disse linjene.
Og jeg kommer ikke til og snu i denne saken. jeg kommer til og stemme mot nedleggelse av Tåtøy og Skåtøy skoler når saken kommer opp til behandling.

Av: Enig med Tåtøyfolket.
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 17:51

Jeg har vert på Tåtøy mange ganger, hvis dere legger ned skolen dems ødelegger det en del av miljøt på Tåtøy. Bruk heller ressursene der det trenegs..! Disse menneskene bruker virkelig skolen sin til nesten alt.

Av: ...
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 15:58

Takk Isnes! Dette kaller jeg redelig!

Av: nina gundersen 10 år lei av truing
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 12:52

skolen er bar å ha bare komm ut å se en gan

Av: nina gundersen 10 år lei av truing
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 12:52

skolen er bar å ha bare komm ut å se en gan

Av: nina suann gundersen 10 år
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 12:50

hei la den skolen hvår sta der bare låver alti men nei dere trur hver t år den er brukli??????

Av: Mathias skauen isaksen
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 12:47




Hei politikere. Dere truer skolene Tåtøy og Skåtøy med å legge ned . I fjor lovet dere at vi skulle beholde skolene. Dere bare lover uten å holde det. Skolen brukes til nensten alt på øya. Og nå truer dere skolen vår igjen. la oss få julegaven i år. har vi gjort dere noe vondt.

Av: Jon Fredrik Nyland
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 12:44

Ikke legg ned skolen vår.vi liker oss her sånn vi trenger den skolen vår. Dere har trua med å legge ned skolen i mange år!
la den leve lit til

Av: ALF ARVID
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 12:12

Jeg ber på mine knær, ikke legg ned skolen vår.

Av: martine
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 11:58

PS: det finnes privat skoler.

Av: Martine
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 11:55

Jeg må bare spørre deg Erling Laland. Hvorfor er du sånn mot en skolene du har jobbet på. Og til og med laget en sang om Tåtøy. Tåtøy er det beste stede på jord heter sangen. Ja det kan vi jo se sånn som du er mot oss her på Tåtøy. Du har jo sagt at du prøver å beholde skolen, men vi kan jo ikke stole på deg, og ditt parti. Dette syntes vi elever er veldig trist. Det er jo ikke bare vår skole du har jobbet på, du har også jobbet på Skåtøy. Men man kan ikke si at dere prøver og beholde skolene i Skjærgården. Det er veldig trist at vi ikke kan stole på dere. Hva skal vi forholde oss til. Jeg og de andre på skolen er veldig skuffet over dere..

PS: det fins privat skoler..

Av: En som støtter Tåtøy og Skåtøy skole.
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 11:54

Dette forslaget deres om og legge ned Tåtøy og Skåtøy skole, er helt forferdelig. Disse øyene har et fantastisk mijø og hvis dere legger ned skolene dems, ødelegger det nesten hele øyene. Skolene er en kjeeempe stoooor del av miljøet. Vær så grei ikke ødelegg øyene våre, det vil ødelegge en stor del av hele Kragerø.

Av: Ruben Olsen
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 11:41

ikke legg ned skolen vår.

Av: Vilde Malene 12 år ved tåtøy skole...!
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 11:40

Stopp, la ØYSKOLENE være i fred..! Jeg så luta lei av alt dette snikksnakket om og legge ned Tåtøy og Skåtøy skole. Er så utrolig lei av dette.! hold opp, ikke mobb skolen vår. Vår skole er mer en bare en skole, men også en utrolig viktig del av miljøet her på Tåtøy.
Vi skal kjempe for den hele tiden, og hvis den blir lagt ned er det mange som vil flytte. Vi er utrolig skuffet over dere politikere, dere går bak ryggen på oss hele tiden. Jeg vil ha en stopp på dette tullet..!
Hvorfor kan vi aldri stole på dere? Hvorfor skal dere bruke så mye tid på nedleggelsene, bruk ressursene der det trenges..! Vi på Tåtøy skole er kanskje få, men vi er sterke og skal få en slutt på dette her..! Vi finner oss ikke i dette tøvet. Det er ikke avgjort ennå! LA ØYSKOLENE LEVE..!!!!

P.S. Som en mager trøst finnes det også privatskoler............

Av: Bendik karlsen
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 11:37

ver så snill spar skolen vår.skolen vår er mer enn en skole den er selve miljøet her på tåtøy.ikke vær så dumme og legg den ned!!!......

Av: jeg er lei...
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 11:35

JEG ER SÅ SKUFFET OVER POLITIKERENE HER I KRAGERØ. DERE LOVER OSS GULL OG GRØNNE SKOGER. MEN DET VI FÅR, FÅR VI SLENGT I ANSIKTET OG DET ER AT DERE HAR LYST TIL Å LEGGE NED SKOLEN.


HILSEN EN SOM ER MØKKA LEI AV Å FÅ SLIKE ORD I ANSIKTET.

Av: petter echoldt
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 11:29

hei politikere takk for den gava vi får hvert år om å lege ned skolen kan dere bare slutte med det,tåtøy skole er selve miljøet for oss å hvis tåtøy skole blir lakt ned blir tåtøy død fleste vil flyte og da vil tåtøy bli en spøkelse øy med få beboere. så politikere spar oss.........!!!!

Av: tåtøy en skole i vekst..!
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 10:46

Tåtøy er en skole i vekst, hvorofr legge den ned? De på øya bruker den til så mye..! Dere politikere må ikke bare tenke på penger og vi har aldelels nok av skoleting. Skal liksom Tåtøy og Skåtøy skole ofres for små penger og bli brukt til blyanter og viskelær??! Dette er et forferdelig forslag..!

Av: FY og SKAM.
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 10:46

Til alle de som tenker på seg selv!! Er det no rart at vi har lyst til og beholde skolen vår. Skolen er det eneste vi har på Tåtøy, og du som skrev (Fra Helle) tenker ikke på annet en den skolen dine barn går på. Jeg er enig at du har rett i at det er flere skoler i Kragerø, men deres skole blir ikke truet med og legges ned sånn som øyskolene. Det er veldig veldig uansvarlig gjort av dere politikere og legge ned skolen vår. Jeg har kjempet for øyskolene veldig lenge nå. Men,hvis dere fortsetter med og true skolene i skjærgården, så vet vi ikke hva vi skal gjøre. Vi har gjort så mye nå. Vi gikk i fakkeltog rundt byen. Vi hadde plakater utenfor Rådhuset, men ingen ting hjelper. Hilsen en elev på Tåtøy..

Av: En som støtter alle skolene i kragerø..!
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 10:38

blabla....! Er lei av snikksnakk, pleas få det inn i hodet da, politikere, hvis dere legge ned skolene, er det mange som flytter og dere mister mange stemmer på valget. Hvorfor forstår dere ikke at øyskolene er med på å gjøre Kragerø til et fint sted??! Tåtøy og Skåtøy skoler, er flotte plasser for både læring,leking,
møtesteder,revygrupper,
juletrefester,17mai,kafe,lotteri,
juleverksted,dans,skole og mye, mye mer..!
LA ØYSKOLENE I KRAGERØ VÆRE..

Av: marcus 10år
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 10:33

dere lyver vi slåst uen set va som skjer med skolen vår

Av: Nicolay
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 10:29

Dere lyver så det render

Av: Vilde Malene 12 år ved tåtøy skole...!
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 10:28

Jeg orker ikke mer, kan dere ikke bare la øyskolene våre være i fred??!
Jeg har kjempet for skolen hele tiden, og skal slettes ikke gi meg så lett..! Jeg er 12år og går ut til neste år men det gjør absolut ingen ting, jeg kommer altid til og kjempe for de andre vennene mine,for skolens fremtid, og for lærerene mine. Jeg ønsker en trygg skole, med få elever som jeg kjenner. Vi vet at vi ikke er så mange på denne skolen, men det er slettes ikke der det ligger..! Vi hører de samme ordene hvert eneste år: "Vi vil legge ned Tåtøy og Skåtøy skole" Og når dere har bestemt dere for og la de være, begynner dere igjen..!Dere sier ditt og dere sier datt, men holder det aldri. Dette skal vi virkelig ha en slutt på. Vi på Tåtøy gir oss ikke så lett. LA ØYSKOLENE VÆRE I FRED, JEG GJENTAR, LA ØYSKOLENE VÆRE I FRED!!!

Av: Marcus
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 10:26

jeg er lei at dere herser med skolen vår, kan vi egentlig stole på dere.
Dere bare lyver for oss. Skjønner dere ikke at vi blir lei oss. Tenk på
veien for de småe. Dere dunker oss i ryggen.

Av: nicolay
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 10:22

dere kan ikke gjøre dette tenk hvor mange små barn som må dra med ferja hver dag, det kommer til å bli slitsomt.

Av: marcus
Dato:Tirsdag 22. november Kl: 10:14

jeg er lei at dere herser med skolen vår kan vi egentlig stole på dere
jeg driter i å gå på en aen skole

Av: Willy Nilsen (redaktør)
Dato:Mandag 21. november Kl: 20:54

112 innlegg til nå forteller om et imponerende engasjement. Tåtøy og Skåtøy slår ring om skolene sine, og raser mot de tre partiene som går inn for nedleggelse. Jeg er enig med Ragnhild Ellingård som savner en verdipolitisk skoledabett. Men da må man ha langt bedre grunnlag å jobbe med enn det materialet som Telemarksforskning har kommet med.

Av: Sommergjest med hjerte for Skåtøys framtid.
Dato:Mandag 21. november Kl: 18:23

Til dere Tåtøy og Skåtøyboere.
Sett dere ned å skriv en søknad til departementet om å starte privatskole.
På bakgrunn av den store blesten denne saken har fått og samtidig brutte lovnader fra Statsministerens parti bør dette være en mulighet.

Av: Skåtøy eleven Tale
Dato:Mandag 21. november Kl: 16:51

vi her ute på øyene ønsker og fortsette på øyskolene, og ble alle lettet i mai etter en stormende aksjon,da politikerene lovet at" kragerøs øyskoler skal stå i mange år til". Vi stolte på dere politikere at dere`kloke´ og voksene mennesker klarte å holde løfter....ap,krf og høyre kommer til og miste mange stemmer ved neste valg, og bondevik sa faktisk: grendeskoler skal få stå,de skal ikke skal ikke legges ned grunnet økonomi.Jeg går ut fra skåtøy til neste år,men skal kjempe det jeg kan for at Tåtøy skole og Skåtøy skole skal få stå for ettertiden, er det en debatt om det, regn med at jeg engasjerer meg! hilsen ei som aldri vil gi opp skolen min...

Av: En som ønsker øyskolene alt vell..
Dato:Mandag 21. november Kl: 15:44

Hvorfor må barna på disse skolene, ta ferie hver dag og gjennom masse trefikk? Et godt råd: La øyskolene være i fred..! Skal Tåtøy skole bare bli til et ferie hus? Eller bare stå der? Det som kalles den røde øy, skal den liksom bli til den døde øy?

Av: Elev på Tåtøy skole.
Dato:Mandag 21. november Kl: 15:34

Har dere virkelig glemt det dere sa i mai? Det er ikke lenge siden Tåtøy og Skåtøy kunne puste ut av lettelse, og nå begynner dere igjen?!
Dere lovet at Tåtøy og Skåtøy skole skulle stå i mange år til..
Hvorfor kan vi ikke stole på dere?
Det er viktig og ha det trygt på skolen og ha trygg skole vei, og kunne kjenne alle. Jeg vil ikke at øyskolene vi har skal måles i krone og øre, men hvordan alle har det og trivsel, hva vi lærer er viktigst.
husk vi er deres fremtid...

Av: Ragnhild Ellingvåg
Dato:Mandag 21. november Kl: 15:17

Verste sjokket har begynt å legge seg. Nå er det på tide å brette opp armene og jobbe.
Vi trenger en "holistisk verdipolitisk skoledebatt" - ikke en debatt om hvilken skole som er dyrest eller billigst, men en debatt som tar for seg betydningen av skole i nærmiljøet - konsekvenser for hele samfunnsutviklingen. Vi må få fram hele det samfunnsøkonomiske regnestykket beregnet både på kort og lang sikt - herunder skatteinngang, overføringer, støtteordninger for spredt bosetning, omsorgsutgifter, behov for sosialhjelp, kriminalitetsutvikling, betydning for turismen, betydningen for kulturlivet, betydningen for helse og trivsel. Så langt jeg kan se er det ingen dokumentert sammenheng mellom å flytte elever fra en skole til en annen og økt kvalitet i den nye skolen. Jeg finner heller ikke noe som kan dokumentere at elever fra nedlagte skoler har fått forbedret sine prestasjoner etter at de ble flyttet til større skole, sjøl om denne skolen fikk flere ressurser,-og jeg finner heller ikke noe som tilsier at elever som før gikk på den store skolen øker prestasjonene ved å få utvidet elevtallet, sjøl om det medfører ekstra ressurser. Det er med andre ord så mange usikre variabler her at argumentet " De pengene vi sparer skal vi bruke til å øke kvaliteten i de andre skolene" er en påstand som ikke kan holde mål.
Den 18.11 fikk vi en rapport fra statistisk sentralbyrå som drøfter, og søker å finne,parametere for å måle gode og dårlige skoler - rapporten forteller tydelig hvor komplisert dette er og kan neppe være et godt grunnlag for å hevde at nedlegging av øyskolene vil føre til kvalitetsheving i Kragerøskolen generelt.

Av: bestemor
Dato:Mandag 21. november Kl: 13:54

da jeg var ung hadde vi ikke alle disse oljepengen... Norge var ikke et av verdens rikeste land. Men vi hadde trygge gode skoler. Og folk brydde seg om virkelige verdier.
Trygghet og trivsel kan ikke måles i kroner og øre...
Verdisatsing er sparing i aller høyeste grad.
Trives man og er et lykkelig menneske, har man mer å gi samfunnet

Av: mor til 3
Dato:Mandag 21. november Kl: 13:50

Respekt, troverdighet, tillit..... Hva er det?
Politikere!
Lever dere etter ordtaket " Det er lettere å få tilgivelse enn tilatelse"?
Jeg bare spør...

Av: Elev på Tåtøy..!
Dato:Mandag 21. november Kl: 13:15

Jeg skjønner det bare ikke..! Hvorfor kan vi ikke stole på politikerene?
Hvorfor brøyt dere løftet deres? Vi på Tåtøy og Skåtøy har kanskje ikke så stort elevtall, men det er absolut ikke der det ligger..
Vi har skoler som vi føler oss trygge på og har det utrolig morsomt på skolen, vi trives virkelig her. Hvorfor kan dere ikke la skolene våre være i fred? Det er rett og slett respektløst..

Av: G.A.M
Dato:Mandag 21. november Kl: 10:00

"Splitt og hersk" la oss ikke være så dumme at vi biter på den. Som nevnt så er vi alle enige om en grunnleggende ting: Vi ønsker alle det beste for våre barn. La kampen gå ut fra det, vi oppnår ingenting ved å sette oss opp mot hverandre. Det er sikkert en haug av argumenter for og mot de fleste skoler i vår kommune. Men det vesentlige poenget er: Hva syntes vi som mor og far er best for våre bare og våre barns hverdag? Det er ingen med vett i behold som kjemper for en skole de mener er et dårlig tilbud for sine barn!!! Vi kjmper ut fra en overbevisning. De på Kragerøskolene har sine gode argumenter, øyskolene har sine. Og igjen har vi alle våre barn i høysetet, det er for dem vi kjemper alle sammen! Og en ting jeg bare må få frem: Kvaliteten på undervisningen og tilretteleggingen ved øyskolene er like gode som de anddre skolene i distriktet. Det er fordeler og ulemper overalt. Og visst man går ut fra nasjonale prøver og setter det opp mot hverandre så er det et poeng som må frem. Ta foreksempel en 7 klasse på 4 elever, hvor en har lese og skriveproblemer og en er syk ... så tar vi en 7 klasse med 25 elever med akkurat samme "problem" en syk og en med lesevansker. Hvilken klasse kommer tilsynelatende best ut prosentvis? Man bør ikke være god i hoderegning for å forstå det regnestykke, bør man vel?

Av: Mor til tre
Dato:Mandag 21. november Kl: 09:34

Jeg er helt enig med deg, SG. Foreldre i kommunen må stå sammen om å forklare politikerne at spørsmål om nedlegging av skoler, små eller store, er et verdispørsmål. Det er ikke primært et spørsmål om økonomi eller pedagogikk - det er et spørsmål om hva man vil for kommunen sin. Personlig vil jeg at politikere skal granske lever, hjerte og nyrer og skaffe seg all mulig tilgjengelig informasjon før de stemmer for et forslag som innebærer, etter mitt skjønn, et knefall for sentraliseringsanken og et kjempesvært løftebrudd. Gjør deres egne vurderinger, politikere! Les regnestykkene og still spørsmålene! Gjenopprett tilliten!
Hva gjelder "achievements in rural schools" er poenget at det finns lite entydige data den ene eller andre veien - så det er et dårlig grunnlag å fatte beslutninger på. Jfr. debatten om kunnskap målt i Clemets nasjonale prøver...Og gratulerer med ny skole ved Hellebanen!:)

Av: Fra Helle
Dato:Mandag 21. november Kl: 08:21

Naturlig nok dreier denne debatten seg så å si bare om øyskolene. Men det er jo andre skoler i kommunen også. Og det er to andre skoler som er foreslått lagt ned! Det gjelder Skarbo og Årø. I stedet får vi en ny skole ved Hellebanen. Flott!

Av: Julius
Dato:Mandag 21. november Kl: 01:01

Til Sg. Ingen klarer å sette oss opp mot hverandre. Selv ikke enkeltpersoner med fordommer om mindre kunnskap i distriktene. Vi bør vel se på slike innspill mest som underlig og eksotisk krydder i debatten. Så ta det med ro, vi er hverken bedre eller dårligere enn noen, men Kragerøs befolkning kan nå vise at de står sammen og kjemper for en god sak.
Slik jeg forstår innleggene forstår sjøl en 7.klassing som "Tale" at kunnskap er et vanskelig og upresist begrep. Men vi må jo ha plass for de som ikke klarer å tenke de store tanker også.

Av: Forbanna
Dato:Mandag 21. november Kl: 00:02

Det er farlig med mindre begavete mennesker i komunestyret.Tenker først på seg selv og hvilke fordeler de kan skaffe seg selv. Gir faen om de ødelegger et lite lokalsamfund med og legge ned skoler mens de sitter og meskerseg på rådhuset med snitter osv.skulle tro de gikk på et eller annet eks fleinsopp.

Av: SG
Dato:Søndag 20. november Kl: 22:22

Ved å lese alle disse innlegg ser jeg at disse småskolene blir satt opp mot de store , vil advare mot denne fella og oppfordre alle som har barn i Kragerøskolene til å stå sammen og verne om skolene som mest sansynelig ligger nettop der de skal og bør ligge i forhold til bosetting og ikke la politikkerene begynne å "klippe" fra "kantene" . Vi sloss alle for våre barns beste og deres nærmiljø , er det penger det står på ? nei dette handler om politisk vilje helt til topps i systemet , statskassa renner over av oljemilliarder, midler til skole og eldreomsorg bør øremerkes ,barn bør ha den samme rett til skolegang og kvalitet på opplæring uansett hvor man bor ,og uansett kommuneøkonomi , det er også etter min mening helt feil å bruke pris pr hode som argument i denne saken , geografien er nå engang sånn i Norge.
En kan spørre seg om det er riktig å bruke penger på å opprettholde slike småsamfunn ? joda , vi må huske på at Kragerø egentlig i den store sammenheng også "bare" er ei lita" bygd "!! Å bruke penger på skolene der de ligger kalles UTGIFTER TIL INNTEKTS ERVERVELSE !!

Av: Mor til tre
Dato:Søndag 20. november Kl: 21:16

"In the past, there has tended to be a belief that small schools could not provide as good an education as [large schools]...[Recent] findings indicate that pupils in schools with fewer than 100 pupils on roll, most of which are rural, achieve standards which are slightly higher than those achieved by pupils in the larger schools....Overall, the quality of lesrning tends to be slightly better in the small rather than the large schools. ...On a wide range of comparisons concerned with the quality of educatin provision, small schools are rated rather more favourably than larger ones." Ofsted 1995

Av: Far til tre
Dato:Søndag 20. november Kl: 20:38

Til Tale: Jeg tenker på det vi i gamle dager kalte regning, norsk og engelsk. Det finnes vel sånne fag ennå? Joda, det sies og skrives mye om de mange intelligenser, men uten basiskunnskaper kommer man ingen vei. Sånn er det bare.

Av: Tale
Dato:Søndag 20. november Kl: 20:15

Til far til tre: hvilke av våre mange inteligenser tenker du på?

Av: Tale
Dato:Søndag 20. november Kl: 20:15

Til far til tre: hvilke av våre mange inteligenser tenker du på?

Av: skp
Dato:Søndag 20. november Kl: 19:26

kunnskaper i små skoler blir nevnt her.små skoler kommer dårligere ut der,men det må sees i en annen sammenheng her!hvordan blir det for barn som sliter seg ut på skoleveien?er det noen testresultater på det?hvordan forhold vil barna få til skolen?hvordan er overskuddet etter en lang skoledag,og en lang skolevei?overskudd til lek,og rett og slett være barn?jo det er barnas beste man tenker på,når man går imot skolenedleggelser!!

Av: Vilde Malene 12år
Dato:Søndag 20. november Kl: 18:55

Ja, til skoler i skjærgården..!
Jeg går ut fra Tåtøy skole til neste år, men det gjør ikke noe, jeg skal kjempe for skolen uansett..!

Av: Vilde Malene 12år
Dato:Søndag 20. november Kl: 18:32

Tåtøy skole er noe av det enste vi har på denne øya.
Hvis dere legger ned Tåtøy og Skåtøy skole, har dere virkelig brutt et løfte. Det er utrolig urettferdig, for bare noen måneder siden lovet dere at disse to øyskolene skulle stå i mange år til. Hvorfor kan vi ikke stole på dere? Vi bruker skolen vår til alt, bla. Revygruppe, infotek,barnegruppe,basarer,juletrefester,17mai feiring og mye annet.
En skole her ute hos oss er et være eller ikke være for øyas fremtidige utvikling/bosettening.... POLITIKERE VÅKN OPP, IKKE LA ALT DREIE SEG OM PENGER...

Av: Anniken og Maria 13 år
Dato:Søndag 20. november Kl: 17:26

Alle vi på Tåtøy vet at vi kommer til å få like god skolegang i byen som på Tåtøy, men det er ikke der det ligger. For dere raserer lokalsamfunnet ved å legge ned skolen, for alt vi driver med skjer rundt skolen. Infotek,revygruppe,barnegruppe,trim,møter og kafè.Og hvis dere legger ned Tåtøy skole vil alle de små få mye lengre vei til skolen,og ikke fult så trygg vei.Vi er bare 13 år, men vi har lært mye matte i de årene vi har gått på Tåtøy skole. Det å drive Tåtøy skole koster under 100 000 kr, og dere prater om at dere sparer 1,5 mill. Og får å fa det til å stemme må dere da si opp mange lærere, og det har dere ikke sagt noe om. Og da syntes vi det er dumt at dere raserer Tåtøy for småpenger. Det er som om å skvette i buksa å bli varm i 2 sekunder, så var den moroa over for dere politikere!

Av: øyboer
Dato:Søndag 20. november Kl: 17:24

For mange av disse politikerene ser det ut som om det er viktigere å klippe snorer og la seg avbilde i avisene.Jeg ville like å se dem møte opp på møter som skal holdes om skolenedleggelse.Jeg tror pinadø ikke de tør.

Av: en som ikke liker att skolene skal bli lakt ned.
Dato:Søndag 20. november Kl: 16:12

Har ikke dere politikere skjønt at dere knuser mange hjerter hvis dere legger ned skolene i skjærgården.. Skolene er det viktigst på alle øyene. Og tenk litt på de små som må gå den lange veien hvis dere legger ned skolene. Når de har egentlig en trygg vei ned til skolene her på Tåtøy , Skåtøy. Dere må ikke bare tenke på dere selv og deres egene barn. TENK LITT PÅ ANDRE BARN OGSÅ. hilsen en som er drit lei av og høre dere si (vi vil legge ned tåtøy skole).. GOD JUL.. OG TAKK FOR JULE GAVEN VI FÅR..

Av: Far til tre
Dato:Søndag 20. november Kl: 15:40

Det er en side ved denne saken som ikke er berørt, så langt jeg kan se. Hvordan står det til med kunnskapene for elevene på øyskolene sammenlignet med de som går på større skoler? Kan noen svare? Skjønner godt at folk vil beholde skolene sine, men det er jo ungenes framtid som er viktigst.

Av: avisleser
Dato:Søndag 20. november Kl: 15:04

I nettutgaven av Varden i dag er førstesideoppslaget at Vekst i Grenland skal ha et målretta stunt i Oslo for å lokke utflytta Grenlandsfarere hjem. Kriteriene de fokuserer på er boliger, arbeidsplasser, skole og barnehagedekning. Jeg er enig i at dette ser ut som gode kriterier for å få lokket folk hjem. Er dere enig, Ap?

Av: skuffet
Dato:Søndag 20. november Kl: 14:10

Til ordfører Ærling Laland

Ha ryggerad, vis at partiet har ryggerad. Vær tøff nok til å stå for det du mener. Da har du en mulighet til å vinne velgernes tillit...visst det i det hele tatt betyr noe for deg! Henry Isnes har i allefall guts til å stå på for det dere ble valgt for. Det står det respekt av! Ikke gjøm hue under armen og snu kappa etter vinden. VIS AT DU HAR BALLER!!!! Tar du utfordringen!?

Av: samfunnsengasjert og bekymret
Dato:Søndag 20. november Kl: 13:49

Uten fastboende i skjærgården dør kystkulturen!!!
Er Kragerø en øykommune eller blir folket på øyene betraktet som et "ikke-folk og kummunegrensen stopper ved Danskekaia?
Skulle vi fremdeles hørt til de svenskes rekker?
Visst vi tenker oss at skolene blir borte og deretter spør folk om det er attraktivt å flytte ut i skjærra, bo der sommer og vinter uten et skoletilbud? Hva blir svaret? Hva tror dere? Visst Kragerøfolk vil ha et levende øysamfunn så må vi stå sammen i denne ubegripelige kampen om oprettholdelse av skolen. Betyr det noe for deg om det kun blir turisme i skjærgården?

Av: Martine..
Dato:Søndag 20. november Kl: 13:20

Jeg er 12 år og jeg har vært med og kjempet for skolen min annet hvert år. Siden jeg begynte i 1 klasse har jeg vært med og kjempet for skolen min. Skjønner ikke dere politikere som vil legge ned skolen at dere legger ned så mye mer enn en skole. Jeg har en drøm og flytte til bake hit når jeg blir voksen og skal etablere meg, men den drømmen stjeler AP,HØYERE OG KRF fra meg. Hva slaks fremtid har skjærgården hvis skolene blir borte?? Selv om jeg begynner i 8klasse til neste år så skal jeg fremdeles kjempe for skolen. Skolen er det viktigste på hele Tåtøy for der har vi alle tingene som skjer, trimgrupper, revy, søndagskafeer, lotto. juletrefest, skole, dansegruppe og masse annet. Nesten alle på Tåtøy bruker skolen, og hvor skal vi ha alt dette hvis dere legger ned skolen?? hva skjer med bygget som vi har hørt at er den elste skolen i distriktet. Vi har kjempet for skolen og vi gir oss ikke, vi skal holde på tradisjoner. GOD JUL..

Av: Fy
Dato:Søndag 20. november Kl: 12:47

Tenk å komme snikende bakfra å stikke dolken i ryggen på en godtroende stakkar!!! Drepe håpet, drepe troen....
Hva er det i veien med dere?
Jeg har lyst til å SKRIKE HØYT OG FARLIG, ord og tanker som ikke egner seg på trykk. og fordi jeg har respekt for mine medborgere så lar jeg det vær. I motsetning til enkelte andre som viser sine medborgere total mangel på respekt. Jeg ønsker at dere ser forbi dette med nedleggelse av skoler og heller ser ringvirkningene av et slikt forslag. !PANG" Der gikk lyset og Kragerø lå i mørke!!! Realitet om en genrasjon eller to om utviklingen blir slik de ber om nå. Utvikling er vel i virkligheten et feil ord i denne sammenheng. Man utvikler ikke noe med å drep håpet og troen i menneskene!!!!

Av: sosialist
Dato:Søndag 20. november Kl: 12:46

Hvordan er det mulig - etter at vi nå har fått en rød/grønn regjering, og mer penger til kommunene, at de rød/grønne partiene her ønsker å legge forholdene ENDA MER til rette for at lokalsamsunnene skal dø ut, og kun være feriested for de pengesterke? Jeg fatter ikke hva slags ideologiske forklaringer de kan legge til grunn for dette?? Dette er jo gjerne borgerne fra Oslo Vest og Bærum, så skattepenger legger de heller ikke igjen! Det kan imidlertid fastboende gjøre. Med arbeidskraft og skattekroner er dette en mye tryggere vei å gå.

Hold på boplikta
Legg til rette for nybygging
Skap arbeidsplasser
Bevar skolene
Skap levende lokalsamfunn

- for FOLK ikke KAPITAL!

Av: Gro
Dato:Søndag 20. november Kl: 12:17

jeg vil gjerne vite hva som er forandret så drastisk siden vedtaket om skolestruktur ble gjort 12 mai 2005! Den eneste synlige forandringen er mer overføringer til kommunen. Derfor er Arbeiderpartiets utspill totalt menings-og respektløst for velgerne. Vi stemmer på de partier som står for de sakene vi selv brenner for, det var slik Arbeiderpartiet vant valget for to år siden , men for kragerø arbeiderparti har det ingen betydning, det er en maktarroganse som går over all fatteevne. det er ennå ikke for sent å snu, og redde en rest av det dere en gang sto for og som vi velgere kunne stole på. La skolestrukturen ligge ut perioden og bruk tiden frem til valget til å legge hodene i bløt og gi dere selv og andre tid. En slik viktig sak som skole blir ikke fattet over natten fordi noen plutselig av en eller annen grunn finner det best!! Vinn tilbake respekten og la ting ligge ut perioden, hva dere da bestemmer dere for er på en måte greit, da har i allefall alle et reelt valg og dere i Arbeiderpartiet viser at det er ryggerad i partiet fremdeles.,. Visst ikke vil jeg barte si til alle i Kragerø som kjemper for saker dere tror på: STOL KUN PÅ DERE SELV!!!!

Av: Ane M A Hammerø
Dato:Søndag 20. november Kl: 12:15

Å pisse seg på leggen for å bli varm?

Med familie på øyene, en lang og god CV og mangeartet arbeidspraksis har jeg tenkt at det å ta med seg dette nedover fra Oslo når man en gang skal etablere seg ville være en god ting. Det er mye man får i Oslo som man ikke får i didtriktene. Men det å fostre barn, i trygge miljøer med et lokalsamfunn hvor man stiller opp for hverandre er vanskeligere i byen. Derfor har jeg tenkt at det å ta med skattekroner, kompetanse og familie ville være en bra ting å gjøre.

Men tror virkelig politikerne at det er aktuelt for meg å flytte ned om ting blir som dette?
a) trange leiligheter er en av grunnene til å flytte UT av storbyen. Vi vil ha gress og plass!
b) gress og plass finnes på øyene, men vil man la barn ha en skolevei på halv annen time hver vei? NEI!

Det er mange som meg. Oslofolk søker ut av byyen når de etablerer seg. Vi er mange, vi er sterke, vi kan ta i et tak, vi har kompetanse og skattekroner å bidra med til kommune lokalsamfunn.

Men vi kommer ikke om dere velger å gå denne veien. Vi vil ha levende lokalsamfunn tilrettelagt for barn. Da må dere satse på, ikke drepe livet på øyene!

Tenk langsiktig og bærekraftig, ikke kort og drepende! Pissing på leggen holder deg ikke varm i lengden... Ta vare på lokalskolene nå - og i fremtiden!!

Av: Tale
Dato:Søndag 20. november Kl: 10:48

Faktisk får de 1t og 20 minutter reisevei hver vei så det blir 2t og 40 minutter reisevei hver dag!:-(

Av: Tale
Dato:Lørdag 19. november Kl: 23:07

Hei, er ei jente fra 7.kl på skåtøy skole som går ut te neste år og har flax me det hvis skolen blir lagt ned, men mine små søsken på 10 og 6 år hva med dem? Får de da 1t.og 20 minutter reisevei hver dag opp til Feierheia for at kommunen skal spare penger?! Det er idioti,det blir jo ikke noe bedre tilbud. Det blir som at kragerøelever skal gå på skole i Larvik eller Skien, man bruker jo ca. så lang tid på det som mine søsken og alle de andre elevene må kjøre hver dag da! Nei, det er slettes ikke noe bra tilbud, det blir som om vi skulle hatt skole på hver 5.mil,hvor veien var veldig kronglete. Og hva med lokalsammfunnet og klubbene våres da? De blir selvfølgelig lagt ned, og drømmene om nye jobber her ute på øyene kræsjer! Og de nye boligene som er planlagt- folk vil ha god skolevei til ungene sine og muligheter for jobb på øyene, dermed vil svÆrt,SVÆRT få av de bli solgt. Derfor ser det ut som hele samfunnet på øyene som kragerø er så kjent for er bygget opp på skolen. FATTER IKKE DERE POLITIKERE HVA AOM ER VIRKELOIGE VERDIER????-oppgitt øy-skoleelev

Av: ØYING
Dato:Lørdag 19. november Kl: 20:59

Mer kan en nok ikke vente av det pakket som sitter å styrer denne komunen.Dette skal dere få svi for ved neste valg!STÅ PÅ ØYFOLK DETTE SKAL VI KLARE UTEN SÅKALTE FOLKEVALGTE JUDASSER.

Av: tttttttttttttttttttttttttttttt
Dato:Lørdag 19. november Kl: 17:39

Ja vi kommer til å sitte her ute og koste komunnen dyrt når vi blir gammle og trenger hjelp. Kan ikke regne med å få hjelp av ungene våre for de vil vel ikke bo her uten skole og tilbud til de unge! Laland får kose seg med julepilsen med fastlandsungdommen. For øyungdommen er vel ikke intressert siden dere "legger" ned øyane!

Av: pføy
Dato:Lørdag 19. november Kl: 16:32

alt tyder nå på at vi "voksne" i 30-40 åra er den siste generasjon fastboende i skjærgården..lykke til på neste VALG.

Av: skp
Dato:Lørdag 19. november Kl: 10:57

les dagens leder i Varden!veldig bra

Av: Ragnhild F.Ellingvåg
Dato:Lørdag 19. november Kl: 10:21

Karl-Einar Westrin nevner at det bygges flere leiligheter i sentrum, ja - er det ikke planlagt 200 leiligheter på Naper og 200 i Kirkebukta? Dersom disse er tiltenkt familier, så blir vel Feierheia sprengt uten å legge ned øyskolene? Det er vanskelig å tenke noe annet enn at her ligger det en skjult agenda - for slik jeg ser kommunens planlegging er det "rike" pensjonister som er tenkt inn i disse leilighetene. Jeg har tidligere sett at ordføreren uttalte at det kan spøke for boplikta. For å få solgt alle leilighetene i byen må først boplikta oppheves . Det er jo da et sjakktrekk å legge ned skolene i øyene først slik at det ikke er behov for boplikt der - ingen yngre flytter der ut likevel! Er dette grunnen til at høyre vil flytte alt til Kalstad? - Uten boplikt blir det heller ingen barnefamilier som har råd til å bo i Kragerø sentrum.

Av: Karl -Einar Westhrin.
Dato:Lørdag 19. november Kl: 09:46

Hei sitter fremdeles på Tåtøy, lurer på om vi eldre er siste generasjon fastboende. Her har det vært skole i mange generasjoner. Øya er som de fleste kjenner til blitt kaldt den RØDE ØY. Går det som AP Høyre og Krf vil kan vi snart døpe om øya til den DØDE ØY. Jeg fatter ikke at AP har magemål til å tenke så kortsiktig. Samfunnøkonomi er fortsatt ikke bare kr. og øre. Jeg tror ikke de som flytter p.g.av SKOLENEDLEGGELSER vil flytte inn til sentrum i Kragerø. Bryter man opp er det like enkelt å flytte ut av Kragerø og til andre kommuner som er litt mere innterressert i å opprettholde skoler og barnehager. Samt at de også kanskje har en job å tilby foreldrene til ELEVENE.
Her i Kragerø har jeg inntrykk av at det eneste som betyr noe er turisme. Det ene prosjektet bygges etter det andre. Det bygges stadig nye leiligheter i sentrum, det er vel kanskje til turister det også.
En ting er sikkert vi gir oss ikke på øyene. VI VIL HA SKOLE og FAST BOSETTING. Det er en forutsetting for trivsell og velvære. Vi vil leve å bo i skjæregården.

Av: Meg
Dato:Lørdag 19. november Kl: 09:38

Som utflyttet kragerøjente må jeg si at jeg er oppriktig flau over politikerene i byen! Og jeg tar aldri med meg mastergraden min til en by som er blitt som den er blitt! jeg skammer meg!

Av: Remi
Dato:Lørdag 19. november Kl: 08:27

AP,Krf og Høyre sier at kommunens økonomi ikke tåler dagens skolestruktur?Da jeg hadde barn i denne skolestrukturen blei det spart i 9 sammenhengene år.Er det slik å forstå at dere er ferdige med å spare i skolesektoren etter at Tåtøy og Skåtøy skole er lagt ned?Eller skjer det først når dere har fått skolene i sentrum under et tak?Jeg vil vite når dere er ferdige med å spare i skolene "VÅRE".Her kreves garantier.Noe dere er gode til og gi.Håper ikke dette vil by på for store problemer for dere .

Av: Kragerø-kråka
Dato:Lørdag 19. november Kl: 07:12

Bra observert, Pedern! Tror også Ap går fem på i denne saken. Folk i skjærgården har hukommelse bra nok til å huske dette i tida fram mot kommunevalget! Og de har mange sympatisører på fastlandet.

Av: Pedern
Dato:Lørdag 19. november Kl: 00:04

Jeg er redd Kragerø Arbeiderparti er blitt lurt ut i ei hengemyr av Høyre og KRF.Partiet burde vite at de andre nå er i opposisjon,og gjerne ser at AP tabber seg ut så mye som mulig. Synes SV var kloke som skjønte spillet og trakk seg ut. Og ble de ikke lurt, men gikk inn i det med åpne øyne, står ikke deres troverdighet til 0 engang!

Av: Lynpoeten
Dato:Fredag 18. november Kl: 19:50

Kor e hammaren Edvard, du treng han vel no
no når døra skal spikrast igjen
for i utbygda Edvard skal ingen mann bu
du skal reise til byen min venn

Det e du som ska sikre kommunen vår no
De vil ikke betale for deg
men alle pengan dei spare - det veit du nok, jo
følger med deg når du drar din veg.

Men kan hende du blir og vi friskole får
For de penga som staten då gir
blir til fradrag å regne i kommunen vår
det blir "sparing" som kjennest og svir

Men når alt neste år vi får samme refreng
Vet du trygt at vi har skolen vår
Len deg rolig tilbake på din silkeseng
De må høste av det som de sår.

Av: .
Dato:Fredag 18. november Kl: 18:59

politikere snur bare kappa etter vinden..de lover det ene øyeblikket og bryter i neste. ikke akkurat noe forbildet for barna i komunen.

Av: skp
Dato:Fredag 18. november Kl: 18:23

uansett om det kommer politikere på dette møtet el ikke;partiene bør stå fram med hva de vil med skjærgården!det er for lenge til neste valg!nå er det veldig uklart,og folk vet ikke hva de skal forholde seg til.man kan føle man blir holdt for narr ja...

Av: ...
Dato:Fredag 18. november Kl: 17:00

håper politikerne stiller opp på skjærgårdsmøte.. dette er jo ren rutine for dere også,så det er vel allerede lagt inn i årets møteplan vil jeg tro...

Av: skole/samfund
Dato:Fredag 18. november Kl: 15:53

Til laland og co.. ville dere følt dere trygge hver morgen og ettermiddag når dere vet at en av barna deres på 5-6 år går aleine i byen på vei til skolen? og hva når skolen begynner 10.30 og ferja er i byen ca 08.00?

Av: Evy E
Dato:Fredag 18. november Kl: 15:04

Løftebrudd spør "Hva med et mini folkemøte for alle i Skjærgården?" Det er det vi tenker vi må ha den 28.11. Vi vet ikke om noen politikere ønsker å møte oss der. Dette er et åpent møte for alle i skjærgården. Pressen vil være tilstede. Personlig mener jeg politikerne må ta ansvar for å be om invitasjon, de vet tidspunkt og adresse.

Av: Skjærsgårs mann
Dato:Fredag 18. november Kl: 13:55

Laland og co er nok for feige til og stille opp på allmøte på
Skåtøy 28/11.

Av: igjen?
Dato:Fredag 18. november Kl: 13:21

skoledebatt må ha det.. bare må hade.. eller hva Laland og co?
Hva med bare å kjøpe seg en sjokoladekalender og kose seg med den i førjulstia???

Av: Løftebrudd ?
Dato:Fredag 18. november Kl: 13:06

Kommer det noen politikere 28. november. Tidspunktet er kl. 17.30 og stedet er Skåtøy skole ? Hva med et mini folkemøte for alle i skjæregården ?

Av: FØRE _VAR
Dato:Fredag 18. november Kl: 09:50

jeg lurer på....
Har kragerø kommune hørt om noe som kalles "føre var prinsippet"?
Jeg siterer naturfag boka mi ; "Føre -var -prinsippet innebærer at man ikke har lov til å ta sjanser. Dersom vi er føre-var og sørger for at arter lever videre ( ja de er vel en egen art i skjærgården ;O) ),slipper vi å komme i den situasjonen at vi oppdager betydningen av en art når det er for sent!"
For dette vil nemlig skje.. generasjonen der ute i dag vil nok bli værende,men etterkommerne dems igjen vil ikke se poenget av å bo på slike steder uten at tilbude er litt mer tilrettelagt, en et lyspukt her og der.. så med denne generasjonen dør øyene ut... Tør kommunen virkelig ta slike sjanser???

Av: GS
Dato:Fredag 18. november Kl: 09:18

I det lange løp vil kragerø straks se at å legge ned skåtøy og tåtøy skole vil bli et sosialt,kulturelt OG økonomisk tap... 3mill i året spart opplyste ordføreren på nrk østafjels i går.. skulle gjerne sett det regnestykke fra A -Å
Sist kommunen regnet på det var det mye som var glemt i beregningen.. Regnestykket ble slått i hjel sist,og jeg betviler ikke at det vil bli det denne gangen også...

Av: elev på skåtøy
Dato:Fredag 18. november Kl: 08:20

jeg vil ikke gå på skolen i byen

vi har så fin skole på skåtøy hva skal den brukes til når den blir ned lakt da!!!!!!

Av: Elev på Skåtøy
Dato:Fredag 18. november Kl: 08:16

Vil ikke gå på skolen i byen, fordi det er sså langt å reise!

Av: John Doe
Dato:Fredag 18. november Kl: 01:56

Enig i at dette er et GIGANTISK løftebrudd. Men ærlig talt, hvor mange elever er det egentlig på disse skolene? Ca 40 på Skåtøy og 20 på Tåtøy? Det sier seg jo selv at det ikke er grunnlag for egne skoler.

Av: Ragnhild F.Ellingvåg
Dato:Fredag 18. november Kl: 00:32

Vi kaller vel en spade for en spade eller?
Dette er kulturrasering og overgrep mot barn. Ingen av delene har vel støtte i befolkningen generelt, det må være i Kragerø AP, KRF og HØYRE spesielt!

Av: SG
Dato:Fredag 18. november Kl: 00:29

Et Laland sitat fra et møte på Tåtøy skole for et år siden : La oss alle sette vår lit til et regjerings skifte til høsten ,med større overføringer til kommunene , det vil redde skolen !! vel.. takk da !

Av: AP velger ved sist kommunevalg
Dato:Torsdag 17. november Kl: 23:19

Ærlig talt....??? Eller hva Ap....?
Bruk stemmeretten blir vi alle rådet til... men vi spør oss; hvorfor det? At arbeiderpartiet vant valget pga skolestrukturen er vel ikke til å skuffe under en stol.. Derfor finner jeg det rart at jeg i det hele tatt sitter her å skriver min mening om dette,allerede før perioden er over!! Men på øyene er vi naive vettu.. tror på lovord og gode løfter som blir gitt.. Ja tenk, denne gangen (også) trodde vi faktisk på dere... Ære være Høyre for deres ærlighet i allefall... At kragerø Ap åpner med å gå ut av et samarbeid med Kragerø SV,etter stadsbudsjette er lagt ut,finner jeg jo utrolig merkelig... på tross av at det sitter en rødgrønn regjering som er strålende fornøyd med samarbeidet seg i mellom,velger Kragerø Ap å GÅ UT av et samarbeid..


Av: kranglet før
Dato:Torsdag 17. november Kl: 22:52

om nedleggelse av øyene, kan komunen bruke den nye ferja til visning av hus til salgs i hele skjærgården!!!!regner da med at boplikten opphører med øyebliklig virning. sånn at jeg kan selge til hytte pris!!?

Av: Velger
Dato:Torsdag 17. november Kl: 22:01

Helt enig med vedkommende som vil ha Ofstad, Bråthen og Fosso til å stå frem i denne spalten. Så vidt jeg kan se, er det snart 50 innlegg i saken. Dette må de svare på! Det er et utrolig engasjement. Flott at Kragerønett har en slik tjeneste!

Av: Evy Ellingvåg
Dato:Torsdag 17. november Kl: 22:00

Aksjonsgruppa "Kragerøkystperlene" har møttes i kveld.Vi er forbanna, skuffa og skikkelig på krigsstien. Vi imponeres av at politikerne har mage til å slå beina under det fantastiske stykke arbeid som er gjort siden mai av skjærgårdsfolket; kommunen skal inn og søke etter nederlendere, KBBL skal bygge rekkehus, det jobbes med riksveistandard, det er idedugnader til næringsvirksomhet for regionen, og dugnadsånden lever. Dette har vi fått tilbakemeldinger fra politisk hold om at kommunen er imponert over. Vi er tilsvarende imponert over politikerne.
Det kalles inn til allmøte for skjærgården den 28.11 på Flerbrukshuset på Skåtøy kl. 17.30. Gammel og ung fra alle øyane bes om å møte!!!Det angår oss alle!

Av: Willy Nilsen (redaktør)
Dato:Torsdag 17. november Kl: 21:58

Her kan alle si sin mening. Men sjikane og injurierende personangrep slettes. Det er imidlertid stor takhøyde for meninger!
Innleggene i denne saken er det beste bevis for akkurat det.

Av: forslag
Dato:Torsdag 17. november Kl: 19:46

de som har boplikt i komunen men alikevel skatter til andre plasser.der kan komunen hente inn mye penger om de TØR og ta opp den saken .. MEN politikerene vil jo bare ha turister i kragrø. laland og co kan da sitte og se utover et tomt kragerø vinterhalvåret.. GOD JUL LALAND

Av: øy papa
Dato:Torsdag 17. november Kl: 19:39

sitter og leser avisa og blir bare trist..har det blitt en prestisje i og legge ned tåtøy og skåtøy?? dere holder vel på til vi ikke orker mer og bare gir opp..men vi gir oss ALDRI. JA til en levende skjærgård.

Av: langt vekk
Dato:Torsdag 17. november Kl: 18:25

Kan ikke Mette Ofstad,Bjørn Bråten eller Kari Fosso komme med et lite inlegg her, når det er så mange som bryr seg, for fremtiden for sine skoler og ikke minst BARNA

Av: Anja Bråtane
Dato:Torsdag 17. november Kl: 15:54

Noen må forklare meg logikken i denne saken.. Kommunen vil prøve å unngå fraflytting, men å legge ned skoler hjelper ikke akkurat på dette området. Jeg er selv fraflyttet, pga at jeg tar utdanning, men kunne godt tenke meg å komme tilbake en gang. Men hvis dette skal skje, så må det være lagt til rette for dette; et levende lokalsamfunn med skole og barnehage er et stort pluss! Kanskje bor det ikke "nok" barnefamilier på Skåtøy akkurat nå, men å legge ned skolen vil ihvertfall ikke hjelpe. Noe som gjør det attraktivt å flytte til Skåtøy (eller omliggende øyer) er nettopp skolen, uten denne vil neppe flere barnefamilier ha store ønsker om å flytte dit. Å bryte valgløfter er ganske vanlig, men når et parti går til valg med at de IKKE skal forandre skolestrukturen, så er dette en stor sak for ganske mange, og uten dette løftet er det ikke sikkert AP hadde fått like mange stemmer. Jeg oppfordrer politikerne til å tenke seg virkelig godt om før de tar en endelig avgjørelse. Hva med å bruke noen av de nye millionene de får fra staten til å satse på skole, noe de har sagt de skal gjøre!? Jeg har uansett tro på at skolen på Skåtøy kommer til å overleve, uavhengig av hva politikerne velger å gjøre! Stå på alle sammen!!

Av: Skjærgårs mann
Dato:Torsdag 17. november Kl: 15:29

Her kan man ikke si sin mening uten at innlegg blir slettet!!!!!!!!!!!!!

Av: Skjærgårs mann
Dato:Torsdag 17. november Kl: 15:29

Her kan man ikke si sin mening uten at innlegg blir slett!!!!!!!!!!!!!

Av: RICHARD AUNE
Dato:Torsdag 17. november Kl: 14:02

Hør debatten mellom SV og Ap på Telemarksendinga 16 i ettermiddag.

Av: bestefar og borger
Dato:Torsdag 17. november Kl: 13:52

Apropos agenda. Lurer fælt på den skjulte agendaen for å legge ned skolene i skjærgården. Ligger det private interesser blant politikerne her? Det hele ligner på frimureri. Og der har vel vår "kjære" ordfører en ledende rolle,eller hva? Utfordrer de ansvarlige politikerne i H,AP og KRF til å vise kortene!!!

Av: Skåtøybeboer
Dato:Torsdag 17. november Kl: 13:24

Her skal komunnen pålegge oss eiendomskatt fordi vi bor SÅ bynært, ja den er jaggu fin du. Et argument for det er jo at "dere har jo skole" så bestemmer de at skolen skal legges ned for det er for dyrt. Det er vel siden vi bor så nære byen at ungene våre bare får en reisetid på ca 45min inn til kaia før de begynner på skolen om morgenen. Nei nå må dere slutte der inne på Rådhuset, dere tenker jo helt bak fram!

Av: aaaaaaaaaaaa
Dato:Torsdag 17. november Kl: 12:14

Synd at kragerø komunne satser kun på turister og folk som bor på fastlandet.

Av: Karl-Einar Westhrin
Dato:Torsdag 17. november Kl: 10:25

Tåtøy 17/11
Merkelig er et svakt ord i denne sammenhengen, politikere i Kragerø og resten av landet er bekymret for politikerforakten. Dette løftebruddet fra AP er ihvertfall ikke noe som vil minske dette. Som alle vet gikk AP inn for opprettholdelse av skolestrukturen i denne valdperioden.
Håper Laland koser seg og synger Tåtøysangen på kontoret, Ps Det er jo han som har laget teksten. Hilsen RV velger og eks politiker.

Av: Ap-velger
Dato:Torsdag 17. november Kl: 09:43

Jeg skal ta kontakt med de politikerne jeg kjenner for å påvirke saken. Jeg stemte for et parti som lovet å opprettholde skolene.

Av: Skåtøybeboer
Dato:Torsdag 17. november Kl: 09:40

Det er veldig skremmende å sitte på Skåtøy med små barn nå. De skal jo gå på skole de og, først må de gå 10 min til buss, kjøre 15-20 min med buss og ti min. med ferje og da har de jo kommet helt til kaia i byen, så er det jo et stykke vei derfra og opp til skolen. Når de er 5,5 år er de vel helt utslitte når dagen starter, så kvaliteten på skolen blir vel så som så med tenker jeg. På timeplanen til 1kl bør det stå vi skal sove i første time! Og hvem har ansvaret for å følge disse barne er det vi som foreldre! Da må vi slutte å jobbe og komunnen betale oss lønn!!!!!!!!!

Av: Sommergjest og økonom
Dato:Torsdag 17. november Kl: 08:17

Det er mulig de kan regne i både Høyre, KrF og Ap, men økonomi har de ikke greie på. Og det gjelder særlig markedsøkonomi. I et tidligere innlegg så jeg det morsomme uttrykket "logikk for høns". Tror det var Kalle K. som brukte det. Det passer godt her. De negative ringvirkningene av å legge ned øyskolene kan nemlig måles i penger. De som gjør en slik jobb, vil se verdien.

Av: Kragerø-kråka
Dato:Torsdag 17. november Kl: 08:10

Ikke la dere knekke, Remi og Peder på Skåtøy og dere andre i skjærgården. Er det ingen som har tenkt på den markedsverdien bosettingen i skjærgården har? Tenk, vi kan både fortelle om fast bosetting på øyene, et levende lokalsamfunn mellom holmer og skjær - og til og med tilby tomter og leiligheter!

Av: Nikkedokke !
Dato:Torsdag 17. november Kl: 02:31

Det er kun ett parti som har sagt det samme under valgkampen og tidligere ! Det er HØYRE og min neste stemme går dit. Det handler om troverdighet kjære velgere.

Av: Turist !
Dato:Torsdag 17. november Kl: 02:25

Start privatskole og lykke til ! Det er faktisk mulig å starte en levedyktig skole med offentlige midler og drive bra. Glem politikere og div. løfter. Skåtøy kan og har bevist at de klarer seg sjøl ! Stå på men ikke la skattebetalerene betale gildet.

Av: bestefar og borger
Dato:Torsdag 17. november Kl: 00:22

Jeg hadde en drøm. En drøm om et sted hvor det var plass for barn til å leke trygt i et nærmiljø fullt av mennesker som de kjente. Et oppvekststed som var fritt for de utfordringer vi ser at byer lager for sine innbyggere. Fritt for trafikkulykker, stoffproblemer, mobbing i skoler så store at lærerne ikke har mulighet til å kontrollere det som skjer mellom barna. Dette skjer overalt i den såkalte "siviliserte" del av Europa. Og det koster. Kanskje koster det mer enn det koster å opprettholde små samfunn hvor alle kjenner alle, og hvor skolen er av en størrelse som gjør det mulig å skape et godt, trygt miljø for alle.
Det ser dessverre ut til at høyrekreftene-inklusive Arbeiderpartiet- ikke skjønner at dette tilslutt vil koste mer enn det "merutgiften" for å opprettholde en liten skole- og dermed et lokalsamfunn- vil koste.

Av: Paranoia
Dato:Onsdag 16. november Kl: 23:06

Agenda: Vi lager costa del Kragero. Vi bygger 400 nye leiligheter i byen, uten å beregne inn en eneste unge i tilflyttingsprognoser til Feierheia - Feierheia har stupende barnetall - vi flytter unger fra øyskolene til byen og "legitimerer" barneskolen der - vi opphever boplikt som i Tvedestrand - vi ser at barneskoletallene på Feierheia fortsetter å stupe, nå er det for dyrt for barnefamilier å bo i sentrum - øyane flytter folk fra - vi kan selge kommunale tomter til hytteentreprenører - Feierheia er heldigvis nesten kommunehus allerede med all kommuneadministrasjonen lagt dit - Rådhuset selger vi til Choice eller Thon - resten av ungene som måtte være igjen skysser vi til Kalstad - og byen er blitt det paradis for pensjonister og sommergjester som vi ville den skulle bli! Tre måneder i året. Resten av året handler alle på Kalstad, for det er eneste butikk med vinteråpent, og så blir vi mer og mer lik Bohuslän....med netto nedgang i fødselstall og netto oppgang i tilflytting av mennesker over 65 år.

Av: mor med skolebarn
Dato:Onsdag 16. november Kl: 22:49

Endelig litt bevegelse i sak skolestruktur i kommunen. Positivt at partier kommer offentlig med hva de ønsker. Det bør flere partier gjøre og. Det er synd a noen skoler må ofres for å spare penger. Men det er mange skoler i kommunen og det er vanskelig og forsvare det i denne lille kommunen. Men jeg håper politikerene kommer med tall på hvor mye de sparer på å legge ned og at alt som spares blir øremerket skolene som er igjen.

Av: Sommergjest med hjerte for Skåtøys framtid.
Dato:Onsdag 16. november Kl: 22:48

Skattebetaler sa følgende:

En skoleplass i norsk skole er normert til å koste 64000,- flatt. Statlige overføringer er normert til ca 50 000 pr snute, i tillegg har kommunen inntektsskatt som skal dekkke opp for resten. En skoleplass på Tåtøy kosta rundt 67000.- pr snute (hvilket ikke er landets dyreste skole overhodet), en skoleplass på Skåtøy skole kosta rundt 63000.- pr snute i fjor. Kragerø kommune brukte i følge KOSTRA 63000.- pr skoleplass i kommunen i 2004/2005.
Hvis vi tar forskjellen mellom tilskudd fra staten 50.000 og kostnad 63.000 må kommunen ut med 13.000 pr elev på Skåtøy.
HVOR mye mer vil kostnadene med å transportere elevene til å fra Skåtøy til f. eks Levang hvis elevene velger å gå der?
Går ikke vinninga opp i spinninga?

Av: Remi Andresen
Dato:Onsdag 16. november Kl: 22:24

Takk Laland!!
Vi vil takke for møte på ditt kontor mandag 14.11.05.kl.15.15.
Der vi pratet om tomtene på Bråtøy,vannlednigen og kloakk til disse med flere.Og arbeidet med å få til riksveistatus i hele skjærgården.

Vennligst hilsen Skåtøy Vel /v Remi Andresen og Peder Ellingvåg

Av: SVer
Dato:Onsdag 16. november Kl: 21:58

Til KRF politikerne i Kragerø kommune:
"Far, forlat dem, for de vet ikke hva de gjør!" Jeg forlater dere ikke!!!
(Og det gjelder de andre i AP og H også!!)

Av: bestefar og borger
Dato:Onsdag 16. november Kl: 21:49

Jaja, det er tydelig at ulvene er ute og tuter. Sentralisering, helst til torget i Kragerø. Skal vi bygge høyhus der dere, så vi får plass til alle fastboende i øyene der, så kan turistene leke seg i skjæra, og de av kommunepolitikerne som har eiendom her ute kan selge den med stor fortjeneste. Ja, for det hjelper vel ikke med boplikt heller da, vel.
Det er solgt en hel del hus med boplikt til "sommergjester" allerede, så det er vel ett fett for kommunen?

Av: Pensjonist
Dato:Onsdag 16. november Kl: 21:40

Håper dere har kalkulert inn økte kostnader til eldreomsorg som følge av at de yngre kommer til å flytte slik at kommunen blir ansvarlig for all eldreomsorg i øyane(Jmfr. Fusadommen). I tillegg har dere vel tatt med redusert skatteinngang og reduserte overføringer som konsekvens av at barnefamilier kommer til å flytte. Alt henger sammen så dette kan bli dyrt!

Av: SV-velger
Dato:Onsdag 16. november Kl: 21:15

Jeg er i hvertfall glad for at mitt parti holdt seg til valgløftene. Jeg er redd de negative ringvirkningene ved å legge ned skolene på Tåtøy og Skåtøy blir veldig store. Lurt av Ap å komme med dette mens det ennå er to år til kommunevalget. Men det spørs om tiden vil lege alle sår...

Av: bestemor
Dato:Onsdag 16. november Kl: 21:14

5 nye leiligheter er under planlegging på Skåtøy etter at lokalbefolkningen satte igang arbeid for å få økt tilflytting. Nå skjønner vi at AP,KRF og HØYRE ikke vil ha noen økt tilflytting og må skynde seg å knekke det som skulle være igjen av insatsvilje i øyane. Minner om at maks anstendig reisetid til skolen er regnet til 45 minutter(anbefalt av Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen) inklusiv gange og 10-12 min venting på buss, ferge og buss. dette vil sprekke så det suser!

Av: Tåtøy-pappa
Dato:Onsdag 16. november Kl: 21:12

Det eneste positive med dette forslaget, er at vi endelig får klar beskjed. Ungene kan velge mellom byen og Levangsheia, men turen starter ikke på Tåtøy så veldig lenge. For nå flytter vi! Kanskje ut av Kragerø.

Av: imponert velger
Dato:Onsdag 16. november Kl: 21:11

Ja dette var nyheter,..... men hvor ligger fornuften, logikken, fremtidsatsningen, lovnadene, tilretteleggingen for barnefamiliene, nye arbeidsplasser, det gode liv for sommergjestene.....hvem skal betale ferjeleiene nå da?

Av: frustrert innflytter
Dato:Onsdag 16. november Kl: 21:01

Selvsagt koster det penger å drive Kragerøskjærgården med bosetting og skoler, men hva ville skjærgården vært uten menneskene der ute 12 mnd i året? Har ikke alle de politiske partiene vedtatt at de vil ha bosetting ? jo, og selvsagt koster det. Hvem trodde noe annet, men de er vel skattebetalere de som alle andre i kommunen...Skoleveien til sjøs i all slags vær kan ikke sammenlignes med busskjøring på fastlandet, det blir for dumt..
Kan noen fortelle meg hvor i kommunen barnetallet IKKE er synkende, hvis det er et saklig argument for nedleggelse så vil de være morro å vite om vi vil ha skoler i det hele tatt.

Av: skattebetaler
Dato:Onsdag 16. november Kl: 20:47

En skoleplass i norsk skole er normert til å koste 64000,- flatt. Statlige overføringer er normert til ca 50 000 pr snute, i tillegg har kommunen inntektsskatt som skal dekkke opp for resten. En skoleplass på Tåtøy kosta rundt 67000.- pr snute (hvilket ikke er landets dyreste skole overhodet), en skoleplass på Skåtøy skole kosta rundt 63000.- pr snute i fjor. Kragerø kommune brukte i følge KOSTRA 63000.- pr skoleplass i kommunen i 2004/2005, og ligger da noe under landsgjennomsnittet, men noe over kommunene i sin gruppe. Dette er tallene. Pussig av kommunen og politikerne går på tvers av anbefalinger fra utredninger de selv har bestilt (og betalt) forøvrig. Da kunne vi spart de kronene....ja, det utgjør mer enn hva reell innsparing er ved skolenedleggelse på øyane.

Av: DUGNADSARBEIDER
Dato:Onsdag 16. november Kl: 20:41

GRAULERER AP,HØYRE OG KRF!!!!!
DERE MÅ VÆRE VÆRE DE KLOKESTE HODENE I KOMMUNEN.HVEM SKAL BETALE DEN NYE FERJA,FERJELEIENE OG TAP AV ARBEIDSPLASSENE I KRAGERØ FJORDBÅTSELSKAP NÅR DERE LEGGER TILRETTE FOR NEDLEGGELSE AV FAST BOSETTING I SKJÆRGÅRDEN.DERE HAR JO "BARE"SVIDD AV 10MILLIONER PÅ SKÅTØY
TIL NYTT FLERBRUKSHUS OG OPPUSSING AV SKOLEN.

Av: skp
Dato:Onsdag 16. november Kl: 19:33

spør 10 stk;hva har dere i kragerø da?9 av 10 vil trekke fram skjærgården-de fleste setter den først.kragerø skal man bygge opp som merkenavn.det merkenavnet er vel sterkere med en levedyktig skjærgård?er faktisk noe man kan profilere spør du meg

Av: Gjest
Dato:Onsdag 16. november Kl: 19:22

Svar til innlegg fra a. Helt enig. Alle skjønner at legger du ned skolen forsvinner befolkningen også, dette er forferdelig !

Av: a
Dato:Onsdag 16. november Kl: 18:52

politikerne vet godt hva som skjer med lokalsamfunn hvor skoler blir lagt ned!er det dette de vil?et forslag som dette innebærer langt mer enn bare skole.er politikerne sitt ansvar bevisst?skjærgården er Kragerøs juvel,den blekner uten folk!

Av: Øybeboer
Dato:Onsdag 16. november Kl: 18:23

Endelig på tide at Tåtøy skole legges ned. Dette må ha vært landets dyreste skole !!!!! ????

Av: Anonym
Dato:Onsdag 16. november Kl: 18:20

Dette var endelig et konkret og beslutningsdyktig forslag. Det er ikke mulig å drive skole uten barn !! Derfor har begge skole lenge visst at blir elevtallet under 30 er det kroken på døra. Men for all del, Skåtøy kan overleve med netto tilflytning og flere barn. Her er det både potensiale og mulgiheter.

Av: Frustrert
Dato:Onsdag 16. november Kl: 18:17

Dersom det VIRKELIG hadde vært mye penger å spare på å legge ned øyskolene hadde dette vært et godt forslag. Men det er det IKKE! Med dette forslaget vil kommunen bidra til å legge store deler av øysamfunnet i Kragerø dødt. Det vil bli fraflytting og øysamfunnet blir kun for turister. Dette bidrar IKKE til tilflytning til Kragerø og øyene! Hva med vedtaket som ble gjort for 12 måneder siden!!!????

Av: katja
Dato:Onsdag 16. november Kl: 15:39

Synd at øyskolene ofres. Fint for elever å kunne gå på skole i nærmiljøet fram til ungdomsskolealder. Gode skolemiljøer i særpreget natur går dukken hvis dette vedtas. Synd for øyfolket.

Av: Fornuftig
Dato:Onsdag 16. november Kl: 13:40

Skolene bør legges ned slik elevgrunnlaget er i dag. Barna på øyene kan ha godt av å gå i større klasser der de kan møte flere elever på egen alder. Dessuten er det vel slik at mange av disse barna er vant til en liten tur over fjorden, f.eks kan det vel være slik at flere av barna går i barnehage i byen?

Av: Karl
Dato:Onsdag 16. november Kl: 13:23

Slik det er nå, er det ikke noe elevgrunnlag som sikrer nok overføringer fra staten for å opprettholde øyskolene. Byggene blir jo ikke borte, og blir det flere barn kan man jo bare åpne skolene igjen, for med fler barn kommer mer penger.

Av: Eilert
Dato:Onsdag 16. november Kl: 13:08

Husk at elever fra Farsjø og ytterst på Levangsheia har en mye lengre skolevei enn mange av de som bor på øyene. Forslaget støttes. Nå blir det kanskje penger til både blyanter og spesialtimer!

Av: Øyboer
Dato:Onsdag 16. november Kl: 12:42

Det er jo utrolig! Her har kommunen godkjent planer på Skåtøy om boligtomter, og boligbyggelaget skal bygge leiligheter. Og så legger de ned skolen! Hvor er logikken?

 

Sett krageronett.no til din startside -

Redaktør Willy Nilsen 975 54 460 | Annonseansvarlig Markedsavdelingen 928 90 755
Teknisk ansvarlig ThinkWeb | webmaster@thinkweb.no
2005 © Kragerø Avisa AS