Kragerø - Perlen blant kystbyene
Gå tilbakeEpost til forfatterTips en venn!Utskriftsvennlig side

Skarpe reaksjoner fra taxibåtnæringen

28.11 2005 av Willy Nilsen

 

Saken er oppdatert: Etter mønster fra busselskaper planlegger Kragerø Fjordbåtselskap ruter med "time-taxibåt" neste sommer. Taxibåtnæringen reagerer og spør om Fjordbåtselskapet planlegger å "skumme fløten"

 




Helge Rognli planlegger "timetaxibåt".
Direktør Helge Rognli i Kragerø Fjordbåtselskap sier at en slik taxibåttjeneste kan ta for seg store deler av skjærgården, både mot øst og vest - med faste stoppesteder. Om det blir hver time eller annenhver ime, er ikke avklart.  - Og er vi noen råskinn, så tar vi med oss Valle også, sa han.
Dette får taxibåtnæringen til å reagere. - Vil Fjordbåtselskapet skumme fløten og overlate til oss andre å ta oss av det som blir igjen? spør Jacky Thorsen. Han kjører taxibåt med kaiplass i Valle, og det meste av kjøringen foregår i Kragerø kommune.

Ville hatt døgnvakt!

Thorsen har også en rekke spørsmål knyttet til andre deler av Fjordbåtselskapets strategi. Han tenker da spesielt på ambulansekjøringen, som Fjordbåtselskapet fikk ansvar for etter en anbudsrunde.


- Vil Fjordbåtselskapet skumme
fløten, spør Jacky Thorsen.
- Hadde de tre private taxibåtførerne fått denne tjenesten, ville man samtidig oppnådd å få til en døgnvakt, sier Thorsen.  Denne tjenesten har kommunen etterlyst.


Saken blir oppdatert!

NB: Si din mening her om Fjordbåtselskapet og taxibåtnæringen.
Hva kan bli bedre?

 

Si din mening her!

 

Tips en venn!

Kjenner du noen som også har interesse av å lese denne saken? Send et tips pr. e-post med skjemaet under. (Ingen informasjon lagres)

Til Navn:
Til epost:
Ditt navn:

 

Si din mening i denne saken!

Din mening:

Ditt navn:     

 

Av: Ungdomen\'s taler
Dato:Onsdag 21. desember Kl: 21:11

øh..? eh.. fattig side ass.. taxi båtene i kragerø suger!!

Av: Bjoern A. Halvorsen,taxibatsjafor.
Dato:Tirsdag 29. november Kl: 01:04

Heisann godtfolk. Synd jeg er pa ferie na som debatten gar sa hett for seg der hjemme, ogsa om min jobb da gitt?.Har det skjedd noe stort siden jeg reiste??Den dagen jeg dro pa "sommer"ferie var det fortsatt ikke hjemmel etter Norsk Lov a palegge taxibatene dognvakt.Dette fikk kragero Kommune og Kragero Havnevesen bekreftet fra Kystverket og Regional-etaten i Telemark fylke i 2004. Begge etatene bekreftet i tillegg det motsatte, nemlig at trenden i Samfunnet er en liberalisering av disse tjenester...Da virker det litt sokt at Kommunen fortsatt prover a patvinge en GRATIS dognvakt gjennom a bruke Tuppen og Lillemor taktikk, "gjor dere ikke som vi sier, far dere ikke leke her".Taxibatnaringen forsokte i 2004 a forklare at det ikke er regningssvarende a ha en kontinuerlig dognvakt ved brygga i Kragero sentrum. Det er ikke grunnlag for det, og, som de fleste sjaforene sier, ingen har ringt meg, men i avisa star det alltid, fikk ikke taxibat. Alle som ringer og bestiller noen timer i forveien far bat, det er FAKTUM.
Sa til timetaxi og servise. Jeg har stor forstaelse for at Helge Rognli prover ut nye retninger for a oke inntjeningen i en slunken Fjorbatselskapskasse, dette er helt legalt og uten problem. Det store problemet er vel helt riktig som Jacky Thorsen sier det i sitt innlegg, nemlig at her skal noen skumme flote. Jeg kan ikke pa noen mate se hvordan og hvorfor et offentlig eid Transportselskap skal inn i et marked der det for de bare gjelder a oke inntjeningen, pa bekostning av flere selvstendig naringsdrivende i skjargarden. Jeg haper og tror at bade politikere og den vanlige taxikunde ser at fjordbatselskapet aldri kan betjene samtlige kunder i skjargarden, vi ma jobbe sammen om dette, hvis fjordbatselskapet med Kommunens velsignelse far lov til a kjore bare til de bryggene der det er mange kunder, HVEM skal da yte servise i resten av skjargarden nar vi som er selvstendig naringsdrivende er konkurs.Jeg haper ogsa Herr Rognli, som nylig innmeldt medlem? i Taxibatforeningen viser litt magamal, og skjonner at vi er best sammen. Helge, du har snakket om samarbeid siden du startet i din nye jobb, men hittil har du bare kommet med utspill og forslag som er fordelaktig bare for den ene parten.Velg en annen strategi, mot taxinaringen pa dens premisser, da blir vi best sammen.Husk her er sjaforer som til sammen har flere hundre ars erfaring i hurtigbattrafikk, og passasjerene,altsa kundene vare blir fornoyd.

PS. Hvorfor er det ingen som vil bruke navn i denne saken tro??
(beklager at det pa denne siden ikke finnes vare vokaler.)

Av: fattig ungdom
Dato:Mandag 28. november Kl: 22:53

På tide at taxi-folka får seg en i trynet. Kanskje det kan bli slutt på at taxibåtene tar seg betalt etter som det passer dem, og faktisk møter opp til avtalt tid. Heia Rognli

Av: Urolig båtruker
Dato:Fredag 18. november Kl: 17:10

Hvor langt ut i Skjærgården kommer man på en halv time?Jeg tenker på om de som kjører båten er noen råskinn med avgang hver time eller halvannen
Båten må jo være lynrask om en skal ta med seg valle også?Er det ikke nok råskinn her om sommeren om ikke Fjordbåtselskapet skal sette farts rekord Vall- Kragerø for og holde tidstabellen.

Av: jj
Dato:Fredag 18. november Kl: 02:07

Hvordan kan dette bli negativt da? Taxibåtnæringen har vel like godt av en liten skjerpings som det Fjordbåtselskapet har det. Vi må slutte å være så forbanna redde for endringer hele tiden!

Av: Smiling
Dato:Fredag 18. november Kl: 01:00

Klart det er topp om flere vil bo ut i distrikene her. Jeg er selv en av dem. Men med for få avganger, er det lett å ta bilen eller egen båt til byen. Og om kvelden er jo skyssmulighetene enda ferre og sykt kostbart, om en må ta taxibåt etter kl. 23. Skal man få til at flere vil bosette seg utenfor byen og i skjærgården, bør kommunen og fylke bidra med mere. Dessuten burde folkene i ferjeselskapet smile langt mere. Det koster faktisk ikke noe.

Av: på bøljan blå
Dato:Torsdag 17. november Kl: 14:14

først av alt må fjordbåtselskapet forstå at de er til for kundene sine ,dvs folk i skjærgården. Det er ikke omvendt.
hvis en i første omgang hører etter hva kundenes behov er og legger opp ruter etter det, så vil man slippe å gå inn med ekstraopplegg som de muligens karakteriserer som god service!

Av: enig med hytteeier
Dato:Torsdag 17. november Kl: 09:20

Nei, det er kanskje ikke så lett å forstå. Men det han snakker om er eventyr. En ting er å gjøre noe nytt, en annen ting er å ha realistiske mål. Har han snakket med Taxibåtnæringen? Har det blitt gjort noen avtaler eller samtaler som underbygger det han sier? Ser ingen kommentar fra taxibåtnæringen i artikkelen?

Alle kan komme med gode forslag. La taxibåtnæringen overta all kjøring i kommunen, for da blir det fortgang? Ville du sagt det var ett realistisk og oppnåelig mål?

Poenget er at mannen må jo ha en agenda som er gjennomførbar og ikke bare noen høytsvevende tanker om hvordan han ser for seg at han vil gjøre ting. Ellers enig at man må/bør prøve noe nytt. Men det må jo være realistiske ting og ikke noe som er basert på en manns visjoner om å gjøre noe stort, uten å ha noen på sin side. Dersom han mot formodning har taxibåtnæringen på sin side må jo bare si at det han sier i artikkelen er det største eventyret hittil....

Av: Langøy (en av de få)
Dato:Onsdag 16. november Kl: 21:07

Enig med Anders Bing. Man kommer ingen vei hvis man ikke prøver. Og i Kragerø har alt for mye skjedd etter gamle mønstre.

Av: Anders Bing
Dato:Onsdag 16. november Kl: 18:34

Skjønner ikke hva dere som er negative snakker om ! Dette kan jo bare prøves ut og deretter legegs ned ? Hvofor slik misnøye i utgangspunktet. Dette er jo ment for å bedre kommunikasjonen og servicen, ikke noe annet ?

Av: hytteeier 2
Dato:Onsdag 16. november Kl: 13:44

Latterlig!
Helge Rognli må jo ha gått fra forstanden. Hvordan skal han klare å få taxibåtnæringen til å ta livet av seg selv. Denne mannen har gjort så mye rart nå at det er vel på tide at noen vurderer hans stilling?

Av: irritert fjordbåtkunde
Dato:Onsdag 16. november Kl: 13:34

Tanken er sikkert bra den, men jeg har ingen tro på at Fjordbåtselskapet på noen som helst måte vil få med seg taxibåtnæringen på dette. Hvorfor skulle taxibåtsjåførene plutselig "gi opp" næringen sin for å jobbe under Fjordbåtselskapet. Nei, dette er som å tro på julenissen!!!

Av: Langøy (en av de få)
Dato:Onsdag 16. november Kl: 12:45

Veldig bra, men da må taxibåt-førerne være mye flinkere til å holde rutene enn det ferjene er om sommeren. Det går jo ikke an å avtale møter når man risikerer at transporten er over en time forsinket. Skjerpings!

Av: Hytteeier
Dato:Onsdag 16. november Kl: 11:21

Et ok forslag, men husk at taxibåtkjøring er og har vært næringsgrunnlaget for mange i mange mange år.

Av: Turist !
Dato:Onsdag 16. november Kl: 10:58

Dette er topp, vi nærmer oss et servicetilbud mange større byer langs kysten har hatt i mange år !

 

Sett krageronett.no til din startside -

Redaktør Willy Nilsen 975 54 460 | Annonseansvarlig Markedsavdelingen 928 90 755
Teknisk ansvarlig ThinkWeb | webmaster@thinkweb.no
2005 © Kragerø Avisa AS